chceauto.pl
x

Alfa Romeo 159 SportWagon 1.75 TBi 200 KM

Alfa Romeo 159 SportWagon 1.75 TBi 200 KM
Katalog samochodów
Rok produkcji
2012
Średnia cena
39 000 zł
Nadwozie
kombi
Skrzynia
ręczna
Napęd
przedni
Średni przebieg
Dostępność auta
trudno kupićSporadycznie pojawiają się pojedyncze ofertyłatwo kupić
Pojemność
1742 cm3
Silnik
benzyna

OSIĄGI Silnik z turbosprężarką

Moc
200 KM
0-100 km/h
7.7 s.
V max
235 km/h
Zasięg
860 km (średni rzeczywisty)

KOSZTY

Spalanie
8.1 l benzyny na 100 km (średnie rzeczywiste zużycie paliwa)
Koszt przejechania 100 km
52 zł
Zbiornik paliwa
70 l

SERWIS

Bezawaryjność
bardzo awaryjnyTen samochód psuje się ponadprzeciętniemało awaryjny
Koszt serwisu
drogiDramatu nie ma, wiadomo, że auto kosztuje tani

BEZPIECZEŃSTWO I KOMFORT Czy bezpieczeństwo jest ważne?

Bezpieczeństwo
mało bezpiecznyMasz rodzinę? Kupuj bez zastanowienia bezpieczny euroncap
Segment
D premium Co to znaczy?
Bagażnik
445 litrówNie ma problemu z bagażnikiem, o ile nie jedziemy na wakacje z duża rodziną
Ryzyko kradzieży
dużeMożna zostawiać auto otwarte, z kluczykami, a i tak nikt nie weźmie małe

MOŻLIWOŚĆ ZAŁOŻENIA INSTALACJI LPG

Montaż instalacji gazowej do samochodu z wtryskiem bezpośrednim jest nieco problemowy, a czasami nawet niemożliwy. Na rynku dostępnych jest kilka instalacji dedykowanych do tego typu aut, ale koszt ich założenia jest wyższy niż standardowo. Problem leży w konstrukcji wtryskiwaczy benzyny, które dzięki wtryskowi mieszanki utrzymują optymalną temperaturę pracy. Przy braku wtrysku benzyny wtryskiwacze szybko się przegrzewają i może dojść do ich zapieczenia. Dlatego, by chłodzić fabryczne wtryski, komputer sterujący instalacją LPG musi co pewien czas włączać wtrysk benzyny. Z tego względu, żeby nie narażać się na ryzyko nieodwracalnego uszkodzenia wtryskiwaczy należy wybrać instalację renomowanego producenta i zamontować ją w dobrym warsztacie.

Alfa Romeo 159 SportWagon 1.75 TBi 200 KM - GALERIA ZDJĘĆ

Alfa Romeo 159 SportWagon 1.75 TBi 200 KMAlfa Romeo 159 SportWagon 1.75 TBi 200 KMAlfa Romeo 159 SportWagon 1.75 TBi 200 KMAlfa Romeo 159 SportWagon 1.75 TBi 200 KMAlfa Romeo 159 SportWagon 1.75 TBi 200 KM

Alfa Romeo 159 SportWagon 1.75 TBi 200 KM

Alfa Romeo 159 to samochód klasy średniej, który debiutował w 2005 roku z trudnym zadaniem powtórzenia sukcesu odniesionego przez Alfę 156. Czas pokazał, że zadanie okazało się zbyt ambitne.

Głównym powodem tego stanu rzeczy były zbyt wysokie ceny Alfy, porównywalne z niemieckimi samochodami klasy premium oraz kiepska oferta silników benzynowych. To wszystko przełożyło się na niską sprzedaż i duży spadek wartości. I chociaż nowe Alfy Romeo 159 nie rozchodziły się jak świeże bułeczki, to niespodziewany sukces odniosły na... rynku wtórnym.

Alfa Romeo 159 została opracowana w okresie współpracy Fiata z Generals Motors. W samochodzie wykorzystano m.in. benzynowe jednostki napędowe GM-a, a także kilka innych elementów. Za design i produkcję odpowiadali oczywiście Włosi.

Alfa 159 kontynuowała linię stylistyczną zapoczątkowaną przez model 156. O ile jednak 156-ka w momencie debiutu zachwyciła motoryzacyjny świat, o tyle 159 już taki hitem nie była. Owszem, samochód wciąż należy do najładniejszych w swojej klasie, ale nie stanowi takiej rewolucji jak poprzednik.

O ile jednak do stylizacji większych zastrzeżeń mieć nie można, to alfiści mocno krytykowali gamę jednostek napędowych. Otóż włoskie silniki benzynowe zniknęły z oferty, a samochód napędzany był jednostkami produkcji General Motors. Czy Alfa z silnikiem Opla mogła się sprzedawać? Nie mogła, tym bardziej, że jednostki te zużywały dużo paliwa, cierpiały na problemy z rozciągającym się łańcuchem rozrządu i - w silnikach z bezpośrednim wtryskiem oznaczanych JTS - osadzanie się nagaru na zaworach. To, co miało być mocną stroną Alfy 159, okazało się najsłabszą.

Sytuację zmieniło, ale już w niewielkim stopniu, poszerzenie oferty o opracowany przez Fiata silnik 1.75 TBi. Ta doładowana jednostka jest udaną konstrukcją, mocną i zużywają akceptowalne ilości paliwa, ale w Alfie 159 pojawiła się dopiero w 2009 roku.

Nic więc dziwnego, że znacznie chętniej kupowano egzemplarze z silnikami wysokoprężnymi. Były one znacznie lepszym wyborem chociaż oczywiście również cierpiały na pewne dolegliwości. Do wadliwych elementów trzeba zaliczyć kolektor dolotowy silnika 1.9 16v JTDm o mocy 150 KM, w którym blokowały się tzw. klapy wirowe. W 2006 roku kolektor zmodyfikowano, ale problemu to nie rozwiązało. Urwane klapy wirowe mogą wpaść do komory spalania i narobić poważnych szkód. Stąd wielu mechaników profilaktycznie usuwa klapy wirowe z kolektora, twierdząc że nie wpływa to negatywnie na silnik. Ponadto kłopotliwe i również często usuwane (choć to akurat nielegalne) są zawór EGR i filtr cząstek stałych.

Alternatywą dla silnika 1.9 JTD 16v może być 8-zaworowa wersja tej jednostki o mocy 120 KM. Mimo tej samej pojemności, pozbawiona jest problemów z kolektorem dolotowym. Niestety, jej moc jest zbyt niska jak na masę Alfy 159. Rozwiązaniem jest wizyta u tunera - za około 1000-1200 zł można w łatwy sposób, zapewnić osiągi wersji 150-konnej.

Innym wyjściem jest zakup samochodu z silnikiem 2.4 JTDm (w zależności od rocznika, rodzaju skrzyni i napędu - o mocy 200 lub 210 koni). O ile osiągi są więcej niż zadowalające, to jednak taki zakup wiąże się to z wyższymi kosztami serwisowania (silnik 5 cylindrowy o większej pojemności). Pojawiają się również pojedyncze sygnały o pękających głowicach.

Wybierając z palety silników Diesla, można pokusić się również o jednostkę 2.0 JTDm - jest to poprawiona wersja silnika 1.9 16v. Występuje w wariancie o mocy 136 lub 170 KM, przy czym różnią się one tylko i wyłącznie oprogramowaniem. Pozbawione są problemów z kolektorem dolotowym, mają poprawiony EGR, oraz mocniejsze sprzęgło (stosowane w samochodach z silnikami 2.4 JTDm). Jedynym problemem może być cena - wersję dwulitrową wprowadzono na rynek dopiero w 2009 roku.

W porównaniu do poprzednika, Alfa Romeo 159 może uchodzić za wzór pod względem bezawaryjności. Trudy polskich drugich znacznie lepiej znosi wielowahaczowe zawieszenie (znów najszybciej poddają się tańsze wahacze górne, ale często dopiero po 100 tys. km, po ok. 150 tys. km dochodzą sygnały o pękających tylnych sprężynach), poprawiono znacznie jakość montażu.

Lista typowych usterek jest krótka. Znajduje się na niej przekładnia kierownicza, z której cieknie olej (szczególnie w autach z początku produkcji) oraz pompa wspomagania układu kierowniczego (naprawa polega na modyfikacji zbiornika i wymianie oleju, problem wyeliminowano w 2008 roku przy okazji liftingu).

Znacznie lepsza jest jakość układów elektrycznych. Sporadycznie problemy dotykają czujniki cofania czy ogrzewanie foteli.

Jakość montażu jest wysoka, a zastosowane we wnętrzu materiały są dobrej jakości, bez porównania z modelem 156. 159 jest większym samochodem od poprzednika, co czuć również we wnętrzu (np. znacznie więcej miejsca mają pasażerowie na tylnej kanapie), jednak w stosunku do konkurencji Alfa wypada przeciętnie. Nie imponuje również pojemność bagażnika.

Wyposażenie większości egzemplarzy jest bogate i obejmuje często fabryczną nawigację, tempomat, pełną "elektrykę" i dwustrefową, automatyczną klimatyzację. Najuboższe wersje posiadają 6 poduszek powietrznych, elektrycznie sterowane szyby i lusterka, centralny zamek oraz manualną klimatyzację jednostrefową.

Kupując Alfę Romeo trzeba nadal liczyć się w wyższymi niż przeciętnie kosztami serwisowania. Ceny w ASO są wyższe niż w przypadku samochodów Fiata, z kolei oferta zamienników obejmuje w zasadzie tylko najpopularniejsze elementy eksploatacyjne.

Dość ciekawie wygląda sytuacja na rynku wtórnym. Samochody Alfa Romeo generalnie cierpią na duży spadek wartości i dotyczy to również modelu 159. Z drugiej strony wcale niełatwo o zakup używanej 159-tki. Oferta jest dość ograniczona, a godne uwagi egzemplarze - szczególnie z silnikami wysokoprężnymi - szybko znajdują nabywców. Szczególnie trudno o egzemplarze z pakietem TI, który obejmował m.in. 19-calowe koła, skórzaną tapicerkę i listwy progowe.

Dobrym wyborem będą samochody z polskiej sieci dystrybucyjnej, w przypadku egzemplarzy sprowadzanych z nieudokumentowaną historią trzeba liczyć się z cofniętymi licznikami (co dotyczy wszystkich samochodów z dieslami, niezależnie od marki) oraz wypadkową przeszłością.

Podsumowując, Alfa Romeo 159 to samochód, który pod względem awaryjności nie ustępuje konkurentom, natomiast często pokonuje ich właściwościami jezdnymi, wyglądem i niższą ceną zakupu. Największym minusem tego modelu okazał się brak dobrych silników benzynowych. Natomiast skok jakościowy w stosunku do Alfy 156 jest naprawdę potężny.
Najgorszymi doradcami przy zakupie samochodu używanego są emocje. Dlatego właśnie w opisach modeli kładziemy nacisk na te informacje, które mogą przydać się w podjęciu ostatecznej decyzji oraz przy oględzinach auta. Staramy się ująć w opisie najczęściej występujące usterki danego modelu, a także podpowiedzieć, na jakie „przygody” powinniśmy być przygotowani po zakupie. Oczywiście nie każdy musi zgadzać się z naszymi opiniami, jednak mają one swoje podstawy we wnikliwych analizach rynku. Pamiętajcie, że nasz opis w żadnym wypadku nie ma na celu bezkrytycznego wychwalania danego modelu. To raczej surowa, chłodna ocena konkretnego auta, zachęcająca do równie pesymistycznej kalkulacji kosztów. Zawsze trzeba mieć bowiem na uwadze to, że cena zakupu używanego pojazdu jest dopiero początkiem wydatków.
Ostatnia zmiana: 2017-08-01

Wersje

ROCZNIKI

SILNIKI, NAPĘDY I SKRZYNIE

NADWOZIA

Alfa Romeo Giulia już w środę!2015-06-22Używane: Alfa Romeo 1592013-10-17Fiat Croma. Lepszy niż myślałeś!2012-02-23Mazda wyprodukuje... Alfę Romeo Spider2013-01-31

Alfa Romeo 159 - AKCJE NAWROTOWE

2007-02-22Fiat Auto Poland S.A. poinformował, że w przypadku zamontowania na relingach wzdłużnych dodatkowych relingów poprzecznych, niedostarczonych oryginalnie przez Alfa Romeo, może dojść do niedopasowania mocowania, w wyniku czego mogą powstać wibracje rezonansowe. W ich wyniku może nastąpić pęknięcie podpory relingów wzdłużnych, co może spowodować niekontrolowane przemieszczanie się przewożonego ładunku i stworzyć zagrożenie dla uczestników ruchu drogowego.

Wada może wystąpić w pojazdach o numerach nadwozi w zakresach: od 7001091 do 7058612, wyprodukowanych od lutego 2006 r. do czerwca 2006 r. we Włoszech.

W Polsce kampanią objętych jest 10 samochodów Alfa Romeo 159 SW.
2007-12-20Polski dystrybutor samochodów poinformował, że w niektórych samochodach Fiat, Lancia oraz Alfa Romeo, przednie i tylne przewody hamulcowe nie zostały wykonane we właściwy sposób. Wada ta, w skrajnych przypadkach może doprowadzić do nieprawidłowego działania układu hamulcowego.

Kampanią serwisową na rynku polskim objętych jest 2333 samochodów, wyprodukowanych w październiku i listopadzie 2007 r. we Włoszech i Polsce. Szczegółowe informacje pozwalające na identyfikację wadliwego samochodu:

Miejsce produkcji: Pomigliano
Zakres numerów nadwozia: 7148416-7154237
Okres produkcji: 17/10/2007-19/11/2007
Liczba wadliwych pojazdów: 16

Alfa Romeo 159 SportWagon 1.75 TBi 200 KM - PODOBNE SAMOCHODY

BMW 3

BMW 3

25i 218 KM benzyna2012kombiręcznatylny
cena średnia 60 000 zł
OCENY
Dostępność
Ford Mondeo

Ford Mondeo

2.0 EcoBoost 203 KM benzyna2012kombiręcznaprzedni
cena średnia 39 000 zł
OCENY
Dostępność
Volkswagen Passat

Volkswagen Passat

2.0 TSI 210 KM benzyna2012kombiręcznaprzedni
cena średnia 44 000 zł
OCENY
Dostępność
Seat Exeo

Seat Exeo

2.0 TSI 211 KM benzyna2012kombiręcznaprzedni
cena średnia 35 000 zł
OCENY
Dostępność
Honda Accord

Honda Accord

2.4 201 KM benzyna2012kombiręcznaprzedni
cena średnia 45 000 zł
OCENY
Dostępność
Mercedes - Benz C-klasa

Mercedes C-klasa

200 Kompressor 184 KM benzyna2012kombiręcznatylny
cena średnia 50 000 zł
OCENY
Dostępność

Alfa Romeo 159 SportWagon 1.75 TBi 200 KM Opinie i komentarze

NAJCZĘŚCIEJ POSZUKIWANE

Jesteśmy też na Facebook Nasz kanał na YouTube RSS