Chevrolet Aveo I 1.2 72 KM
Chevrolet Aveo
W 2002 roku Daewoo zaprezentowało model Kalos, który miał zastąpić Lanosa. Po wykupieniu Daewoo przez General Motors, w 2004 roku Daewoo Kalos został przemianowany na Chevroleta Aveo. Dwa lata później, w 2006 roku auto poddano dość dużemu liftingowi, co pozwoliło na utrzymanie go w produkcji aż do 2011 roku. W latach 2008-2011 Aveo produkowane było w żerańskiej FSO i był to ostatni model powstający w tej fabryce.
W 2011 roku zadebiutowała całkowicie nowa, druga generacja Chevroleta Aveo. W Ameryce model ten dostępny jest pod nazwą Sonic.
Chevrolet Aveo I
Najpopularniejsze w Polsce Chevrolety nie mają nic wspólnego z amerykańską motoryzacją. Z początkiem XXI wieku koncern Daewoo, który od kilku lat z powodzeniem budował samochody popadł w tarapaty, udziały w koreańskiej firmie przejął General Motors. Od tego czasu, koreańskie samochody zyskały charakterystyczny złoty znaczek na masce i sprzedawane są w Europie pod nazwą Chevrolet. Dlatego właśnie w ogłoszeniach spotkać można m.in. takie auta jak Chevrolet Matiz czy Chevrolet Nubira.
Chevrolet Aveo jest produkowanym od 2002 roku samochodem segmentu B, czyli bezpośrednim konkurentem Renault Clio, Opla Corsy czy VW Polo. Na niektórych rynkach samochód występuje również pod nazwą Chevrolet Kalos. Samochód został zaprojektowany jeszcze przez Daewoo, ale na rynek trafiał już jako Chevrolet.
W 2008 roku auto poddano liftingowi (wcześniej, bo w 2006 roku, modernizacji poddano sedana). Zmianom uległ głównie wygląd przedniej części nadwozia, ofertę uzupełniły nowe jednostki napędowe. Od listopada 2006 roku samochód produkowany był w warszawskiej FSO na Żeraniu. Produkcję pierwszej generacji zakończono w lutym 2011 roku.
Chevrolet Aveo występuje w trzech wersjach nadwoziowych: jako trzy- i pięciodrzwiowy hatchback oraz sedan.
Główną zaletą Aveo miała być przystępna cena i tak też projektowano ten samochód. W efekcie nie można liczyć na bogate wyposażenie, szczególnie wysoki poziom bezawaryjności czy bezpieczeństwa. W badaniu Euro NCAP testowany sedan po liftingu zdobył zaledwie dwie gwiazdki, z czego jedną skreślono. Nie jest więc dobrze...
Wyposażenie więkoszści egzemplarzy jest bardzo ubogie. Wszystkie samochody posiadają poduszkę powietrzną kierowcy i regulowaną w jednej płaszczyźnie kierownicę. I to w zasadzie wszystko! Opcją była nie tylko klimatyzacja (dostępna wyłącznie w bogatszych wersjach), ale nawet wspomaganie kierownicy, na szczęście większość egzemplarzy posiada to udogodnienie. W najwyższych wersjach wyposażeniowych znajdziemy manualną klimatyzację, 4 poduszki powietrzne, centralny zamek i elektrycznie sterowane przednie szyby.
Chevrolet Aveo to samochód prosty techniczne, co widać np. po konstrukcji zawieszenia. Z przodu zastosowano klasyczne kolumny McPhersona, z tyłu - belkę skrętną. Niestety, prosta konstrukcja nie gwarantuje wytrzymałości i zawieszenie zużywa się dość szybko. Na szczęście ceny części zamiennych nie są wygórowane, np. kompletne wahacze kosztują mniej niż 200 zł. Użytkownicy narzekają również na dość szybko (co ok. 100 tys. km) zużywające się łożyska kół. Z dostępnością części zamiennych nie ma problemu - oferta zamienników jest szeroka, a naprawy dokona każdy warsztat.
W Aveo montowano cały szereg jednostek napędowych, ale wyłącznie benzynowych o pojemnościach 1.2, 1.4 i 1.6 l i mocach od 72 do 106 KM. W praktyce zużywają one podobne ilości paliwa, dlatego lepszym wyborem będą mocniejsze wersje. Wszystkie silniki posiadają hydrauliczną kompensację luzu zaworowego i dobrze współpracują z instalacjami LPG (istniała nawet wersja z fabryczną instalacją sekwencyjną, taki samochód napędzany był silnikiem 1.2 16v). Rozrząd sterowany jest paskiem, wyjątkiem jest wspomniana już 16-zaworowa jednostka 1.2, w której zastosowano łańcuch.
Same silniki okazują się trwałe i nie przysparzają problemów. Więcej zastrzeżeń jest do osprzętu, głównie elektrycznego, a także sprzęgła, która zużywa się dość szybko oraz skrzyni biegów, która jest nieprecyzyjna, dodatkowo cierpi na awarie łożysk. Z kolei lakier jest delikatny i podatny na uszkodzenia mechaniczne, natomiast zabezpieczenie antykorozyjne jest niezłe i korozja w bezwypadkowych samochodach nie powinna być problemem. Czasem zdarzają się problemy z ABS-em, a także drobne usterki układu elektrycznego.
Generalnie Aveo może być ciekawą propozycją dla osób szukających samochodu taniego w zakupie i eksploatacji (pod warunkiem montażu instalacji LPG). Awaryjność jest przeciętna, a serwis - tani. Atutem jest duża podaż samochodów pochodzących z polskich salonów.
Najgorszymi doradcami przy zakupie samochodu używanego są emocje. Dlatego właśnie w opisach modeli kładziemy nacisk na te informacje, które mogą przydać się w podjęciu ostatecznej decyzji oraz przy oględzinach auta. Staramy się ująć w opisie najczęściej występujące usterki danego modelu, a także podpowiedzieć, na jakie „przygody” powinniśmy być przygotowani po zakupie. Oczywiście nie każdy musi zgadzać się z naszymi opiniami, jednak mają one swoje podstawy we wnikliwych analizach rynku. Pamiętajcie, że nasz opis w żadnym wypadku nie ma na celu bezkrytycznego wychwalania danego modelu. To raczej surowa, chłodna ocena konkretnego auta, zachęcająca do równie pesymistycznej kalkulacji kosztów. Zawsze trzeba mieć bowiem na uwadze to, że cena zakupu używanego pojazdu jest dopiero początkiem wydatków.
Ostatnia zmiana: 2013-11-28