Fiat będzie jedynym właścicielem Chryslera. Włoski koncern poinformował o zawarciu porozumienia, na mocy którego do 20 stycznia przejmie całość udziałów amerykańskiej firmy.
Obecnie Fiat jest większościowym udziałowcem Chrysler Corp., jednak ponad 41 proc. udziałów należało do funduszu emerytalnego byłych pracowników Chryslera o nazwie VEBA Trust. Teraz Fiat przejmie te udziały, za które zapłaci (wraz z Chryslerem) w sumie 3 mld 650 mln dolarów.
Ponadto Fiat zawarł porozumieniem ze związkiem zawodowym pracowników przemysłu motoryzacyjnego UAW, na mocy którego Chrysler wpłaci na rzecz VEBA kolejne 700 mln dolarów, przy czym płatność będzie wnoszona w ratach przez cztery lata. W zamian UAW, który walcząc o prawa socjalne pracowników walnie przyczynił się do niedawnych kłopotów amerykańskich firm motoryzacyjnych, ma wspierać reorganizację produkcji w Chryslerze oraz proces integracji obu firm. Przewidywana jest również poprawa zarządzania i wydajności produkcji poprzez wdrożenie w fabrykach Chryslera standardów World Class Manufacturing (tytułem tym mogą pochwalić się m.in. zakłady Fiata w Tychach i Bielsku).
Fiat rozpoczął proces inwestowania w Chryslera w 2009 roku, gdy przez Amerykę przetoczył się potężny kryzys, skutkiem którego było załamanie rynku sprzedaży samochodów. W efekcie w duże tarapaty wpadli trzej najwięksi amerykańscy producenci. Stosunkowo najlepiej z problemami poradził sobie Ford, grupę General Motors uratowała interwencja i awaryjny skup akcji ze strony amerykańskiego rządu (który na całej transakcji w ciągu 4 lat stracił 10 mld dolarów...), natomiast Chrysler podniósł się właśnie dzięki pomocnej ręce wyciągniętej przez Fiata.
Jak się miało wkrótce okazać, inwestycja w Chryslera okazała się wizjonerskim posunięciem szefa włoskiego koncernu Sergio Marchionne. Kryzys w USA skończył się tak szybko, jak się zaczął, sprzedaż poszybowała w górę. Tymczasem załamanie rynku nastąpiło w Europie. W reakcji na spadek sprzedaży Włosi wstrzymali rozwój nowych modeli, przez co jeszcze bardziej pogrążyli swoje wyniki sprzedażowe i finansowe. Na powierzchni Fiat utrzymał się wyłącznie dzięki Chryslerowi, który zaledwie cztery lata wcześniej sam chylił się ku upadkowi...
Obecnie zdecydowaną większość przychodów Fiat zawdzięcza sprzedaży na rynku amerykańskim.