Mini One F55 1.2 102 KM
Mini One
Mini to legendarna angielska marka od 1994 roku należąca do BMW. Do 2000 roku Mini sprzedawało jeszcze opracowane wcześniej własnym siłami pojazdy, które jednak w coraz mniejszym stopniu trafiały w gusta klientów. Marka przynosiła straty, dlatego BMW podjęło decyzję o opracowaniu nowych pojazdów.
Pierwsze nowe Mini debiutowało w 2001 roku. W zależności od wersji silnikowej auto nazywało się One, Cooper lub Cooper S. Nieco później ofertę poszerzono o Cabrio.
W 2007 do salonów wjechała druga generacja Mini. Samochód znacznie urósł, natomiast stylistycznie nawiązuje do poprzednika, zachowano również nazewnictwo (One, Cooper, Cooper S). Producent sukcesywnie wprowadzał nowe wersje nadwoziowe: kombi o nazwie Clubman, SUV-a Countryman i coupe, które zostało nazwane Paceman. W ofercie nie zabrakło również Cabrio.
Mini One F55
Trzecia generacja Mini One zadebiutowała w 2014 roku. Z zewnątrz samochód nie różni się zbyt wiele od swojego poprzednika – oba nawiązywać wszak muszą do pierwszej generacji kultowego auta. W oczy rzuca się jednak nowa, sześciokątna osłona chłodnicy i reflektory zespolone ze światłami do jazdy dziennej (opcjonalnie wykonane w technologii LED).
Długość nadwozia – w stosunku do poprzednika w wersji Cooper - zwiększyła się o 98 mm, szerokość o 44 mm a wysokość o 7 mm. O 28 mm powiększył się też rozstaw osi.
Prawdziwa rewolucja dotyczy przestrzeni bagażowej. Kufer powiększył się aż o 51 litrów i ma teraz całkowitą pojemność 211 l. Oparcie tylnej kanapy dzielone jest w stosunku 60:40 – opcjonalnie auto wyposażyć można w podwójna podłogę bagażnika i pakiet przesuwnych przegród przestrzeni bagażowej.
Wraz z debiutem nowej generacji pojawiła się też nowa rodzina silników korzystających z technologii TwinPower Turbo. Podstawowa, benzynowa jednostka napędowa ma zaledwie trzy cylindry i pojemność 1499 centymetrów sześciennych. Silnik rozwija moc 136 KM (między 4 500 a 6 000 obr./min) i maksymalny moment obrotowy 220 Nm dostępny w zakresie od 1250 do 4000 obr./min. Samochód w takiej wersji przyspiesza do 100 km/h w 7,9 sekund i rozpędza się do prędkości maksymalnej 210 km/h.
Trzy cylindry ma również nowy silnik Diesla o pojemności 1496 centymetrów sześciennych. Jednostka generuje 116 KM i 270 Nm. Auto z tym silnikiem przyspiesza do 100 km/h w 9,2 sekundy i osiąga prędkość 205 km/h.
Topowa odmiana - Mini Cooper S - napędzana jest czterocylindrowym silnikiem o pojemności dwóch litrów. Jednostka może się pochwalić mocą 192 KM i maksymalnym momentem obrotowym 280 Nm. Tak wyposażone auto przyspiesza do 100 km/h w 6,8 s i rozpędza się do prędkości maksymalnej 235 km/h.
W 2018 roku Mini zostało poddane modernizacji, co związane było z wprowadzeniem nowej normy emisji spalin Euro 6d Temp. Najpierw, w marcu, zmianom poddano wersje wysokoprężne - wszystkie modele i wersje wyposażono są w filtr cząstek stałych oraz urządzenia, których celem jest redukcja poziomu tlenków azotu, czyli katalizator NOx i SCR (który korzysta z czynnika AdBlue).
Natomiast w lipcu zmiany dotknęły samochody benzynowe. wszystkie modele Mini (One, Convertible, Clubman i Coutryman) otrzymały filtr cząstek stałych.
Nowością jest tryb żeglowania (czyli jazda "na luzie" z możliwością zapięcia napędu natychmiast po dotknięciu gazu lub hamulca) oraz system automatycznych świateł drogowych, który stał się standardowym wyposażeniem. Potrafi on wykryć inny pojazd i automatycznie przełączyć światła drogowe na mijania, dzięki czemu maleje ryzyko oślepienia innych uczestników ruchu drogowego.
Przy okazji pojawiła się nowa najwyższa wersja pokładowego systemu infotainment o nazwie Connected Navitagion Plus. Jego sercem jest ekran dotykowy o przekątnej 8,8 cala. System posiada m.in. nawigację z informacjami o korkach i utrudnieniach oraz umożliwia pełną integrację ze smartfonami, posiadając m.in. interfejsy Android Auto i Apple Car Play.
Najgorszymi doradcami przy zakupie samochodu używanego są emocje. Dlatego właśnie w opisach modeli kładziemy nacisk na te informacje, które mogą przydać się w podjęciu ostatecznej decyzji oraz przy oględzinach auta. Staramy się ująć w opisie najczęściej występujące usterki danego modelu, a także podpowiedzieć, na jakie „przygody” powinniśmy być przygotowani po zakupie. Oczywiście nie każdy musi zgadzać się z naszymi opiniami, jednak mają one swoje podstawy we wnikliwych analizach rynku. Pamiętajcie, że nasz opis w żadnym wypadku nie ma na celu bezkrytycznego wychwalania danego modelu. To raczej surowa, chłodna ocena konkretnego auta, zachęcająca do równie pesymistycznej kalkulacji kosztów. Zawsze trzeba mieć bowiem na uwadze to, że cena zakupu używanego pojazdu jest dopiero początkiem wydatków.
Ostatnia zmiana: 2018-11-15