Mitsubishi Colt VI 1.1 75 KM
Mitsubishi Colt
Mitsubishi Colt to jeden z dłużej produkowanych modeli tego japońskiego producenta. Pierwszy samochód o tej nazwie pojawił się w 1978 roku. Aż do 1996 roku Colt stanowił skróconą, trzydrzwiową wersję Lancera. Dopiero piąta generacja Colta, która produkowana była w w latach 1996 - 2003 zaczęła ewoluować w osobny model.
Przełomem okazała się generacji szósta, którą produkowano w latach 2004 - 2008. Ten samochód po raz pierwszy nie miał nic wspólnego z Lancerem i klasyfikowano go jako pojazd segmentu B. W odróżnieniu od starszych modeli produkowany był nie w Japonii, ale w Holandii. Od 2008 roku w produkcji znajduje się siódma generacja Colta.
Mitsubishi Colt VI
Mitsubishi Colt VI debiutował w 2004 roku, a jego produkcję zakończono w roku 2008. Model ten zaprojektowany został w Europie, z myślą o europejskich klientach, a jego produkcja odbywała się w Holandii. Samochód jest blisko spokrewniony ze Smartem Forfour - wspólna jest m.in. płyta podłogowa, oba modele produkowano w tej samej fabryce.
Podstawowa wersja Colta jest miejskim samochodem z nadwoziem hatchback. Warto jednak wspomnieć, że na niektórych rynkach model ten był dostępny również jako kombi o nazwie Colt Plus, ponadto od 2006 roku oferowano funcara o nazwie CZC, który charakteryzował się elektrycznie składanym sztywnym dachem (we wnętrzu mieściły się dwie osoby dorosłe i dwoje dzieci). Niestety, właśnie ów sztywny dach sprawił, że auto stylistycznie nie zachwycało, konieczne stało się mocne wydłużenie tylnej części, przez co zachwiane zostały proporcje. W efekcie model ten sprzedawał się słabo.
Wnętrze Colta nie jest przesadnie obszerne, aczkolwiek do miejskiej eksploatacji - wystarczające (zdecydowanie bardziej ciasno jest na tylnej kanapie). Plus należy przyznać za wysokie nadwozie, dzięki czemu nie brakuje miejsca na głowy.
Auto generalnie należy pochwalić za jakość wykonania i bezawaryjność, aczkolwiek zdarzają się drobne, lecz denerwujące usterki. Akcja serwisowa obejmowała otwierający się schowek oraz obicia fotela kierowcy. Ponadto zawieszenie (z przodu - kolumny McPhersona, z tyłu belka skrętna) jest głośne, wnętrze wydaje trzaski, czasem stosunkowo szybko wymiany wymagają tylne amortyzatory, zdarzają się usterki układu elektrycznego, często przepalają się żarówki.
W porównaniu do poprzednich generacji znacznej poprawie uległo zabezpieczenie antykorozyjne. Na bezwypadkowych egzemplarzach rdza nie ma prawa się pojawić.
W Europie Colta VI sprzedawano z silnikami benzynowymi, które są wspólną konstrukcją Mitsubishi i nieistniejącego już koncernu DaimlerChrysler, oraz pochodzącym od Mercedesa (Daimlera) dieslem o pojemności 1.5 l. Ta ostatnia jednostka nie była sprzedawana w Polsce, co nie znaczy, że nie jest dostępna na rynku wtórnym. Jak w przypadku większości silników wysokoprężnych, trzeba liczyć się ze zużyciem eksploatacyjnym osprzętu - turbosprężarki czy wtryskiwaczy.
Rzadko pojawia się w ogłoszeniach sportowa wersja Colta o nazwie RCZ. Samochód napędzany był silnikiem benzynowym o pojemności 1.5, który dzięki doładowaniu dysponował mocą 150 KM. Auto charakteryzowało się trzydrzwiowym nadwoziem, pakietem ospojlerowania, sztywniejszym zawieszeniem i homologacją na 4 osoby - z tyłu zastosowano dwa fotele zamiast trzyosobowej kanapy.
"Zwykłe" silniki benzynowe (1.3 i 1.5) to niezawodne i niewymagające jednostki, których rozrząd oparto na bezobsługowym łańcuchu. W warunkach miejskich zwykle zużywają około 7 litrów paliwa na 100 km. Minimalnie mniejszym zużyciem paliwa, ale i znacznie gorszymi osiągami cechują się samochody napędzane trzycylindrowymi jednostkami 1.1. Jeśli chodzi o usterki silników benzynowych to czasem współpracy odmawia osprzęt: cewki zapłonowe czy przepustnica, a także alternator.
Wszystkie jednostki napędowe standardowo współpracują z pięciobiegową skrzynią manualną. Opcjonalnie dostępna była skrzynia automatyczna o sześciu przełożeniach.
Zła wiadomość jest taka, że ceny części zamiennych w serwisach Mitsubishi są wysokie, a niewielka podaż Colta VI sprawia, że nie zawsze dostępne są zamienniki. Na szczęście wizyty w serwisach najczęściej ograniczają się do przeglądów i wymiany materiałów eksploatacyjnych. Jeśli jednak już dojdzie do awarii, to można się nieprzyjemnie rozczarować...
Większość egzemplarzy Colta VI na rynku wtórnym pochodzi z polskich salonów, wobec czego ma udokumentowaną historię serwisową. Wyposażenie, jak na miejski samochód, nie jest złe i obejmuje m.in. przynajmniej manualną klimatyzację, elektrycznie sterowane szyby przednie i dwie poduszki powietrzne.
Pewnym utrudnieniem w zakupie używanego Colta VI może być fakt, że model ten w salonach kosztował dużo, przez co nie cieszył się wielką popularnością. Z tego względu podaż egzemplarzy używanych również jest ograniczona.
W 2008 roku pojawił się nowy Colt. Technicznie oparty na poprzedniku otrzymał nieco zmienione wnętrze oraz całkowicie nowy przód, nawiązujący do innych modeli marki, z osłoną chłodnicy typu Jet Fighter. Ponieważ rozwiązania techniczne pozostały niezmieniona, podobnie jak linia boczna, to często pojazd ten określa się jako wersję poliftingową, a nie nową generację.
Najgorszymi doradcami przy zakupie samochodu używanego są emocje. Dlatego właśnie w opisach modeli kładziemy nacisk na te informacje, które mogą przydać się w podjęciu ostatecznej decyzji oraz przy oględzinach auta. Staramy się ująć w opisie najczęściej występujące usterki danego modelu, a także podpowiedzieć, na jakie „przygody” powinniśmy być przygotowani po zakupie. Oczywiście nie każdy musi zgadzać się z naszymi opiniami, jednak mają one swoje podstawy we wnikliwych analizach rynku. Pamiętajcie, że nasz opis w żadnym wypadku nie ma na celu bezkrytycznego wychwalania danego modelu. To raczej surowa, chłodna ocena konkretnego auta, zachęcająca do równie pesymistycznej kalkulacji kosztów. Zawsze trzeba mieć bowiem na uwadze to, że cena zakupu używanego pojazdu jest dopiero początkiem wydatków.
Ostatnia zmiana: 2014-01-02