Mitsubishi wprowadza do polskich salonów nowy model - Pajero Sport.
Mitsubishi Pajero Sport
Obecna generacja Pajero nie jest już samochodem terenowym, ale luksusowym SUV-em. Japończycy dostrzegli niszę, dlatego fanom offroadu zaproponowano Pajero Sport. Pojazd ten został oparty na pickupie L200, zmieniono jednak nadwozie, zmodernizowano również ramę podłużnicową i układ napędowy. Co jednak ciekawe, producent wciąż nazywa ten model SUV-em...
Pajero Sport dostępne jest z tylko jedną jednostką napędową - dieslem o pojemności 2.5 l i mocy 178 KM, który może współpracować z 5-biegową przekładnią manualną lub elektronicznie sterowaną, 5-stopniową, automatyczną skrzynię biegów INVECS-II z sekwencyjnym trybem sportowym.
Mitsubishi Pajero Sport
Silnik generuje maksymalny moment obrotowy 400 Nm przy 2000-2850 obr/min (350 Nm przy 1800-3500 obr/min w autach z przekładnią automatyczną).
Samochód standardowo wyposażono w układ napędu na obie osie Super Select 4WD, który daje możliwość jazdy w trybie stałego napędu na 4 koła przy dowolnej prędkości i na dowolnej nawierzchni.
Mitsubishi Pajero Sport
System Super Select 4WD wykorzystuje blokadę centralnego mechanizmu różnicowego oraz skrzynię rozdzielczą do zachowania optymalnej równowagi pomiędzy trakcją, stabilnością i właściwościami jezdnymi. Kierowca może wybrać jeden z czterech trybów pracy, aby odpowiednio dostosować otwarcie przepustnicy i prędkość jazdy do warunków eksploatacji. Wyboru poszczególnych trybów pracy można dokonać nawet podczas jazdy z prędkością do 100 km/h.
Mitsubishi Pajero Sport
Dostępne tryby pracy napędu to:
2H (napęd na dwa koła, bez reduktora) - samochód posiada napęd wyłącznie na tył, tryb przeznaczony do jazdy po suchym asfalcie
4H (napęd na cztery koła, bez reduktora) to standardowy tryb pracy, zapewniający odpowiednią wydajność w wielu sytuacjach drogowych: podczas jazdy w mieście, na autostradzie i drogach pozamiejskich, na nawierzchniach pokrytych śniegiem i lodem, a także luźnych nawierzchniach i w innych warunkach terenowych. Podczas jazdy po utwardzonych drogach w trybie 4H, więcej momentu obrotowego trafia do kół tylnej osi. Z kolei na śliskich nawierzchniach, centralny mechanizm różnicowy ze sprzęgłem wiskotycznym zwiększa moment obrotowy dostarczany do przednich kół, aby poprawić przyczepność i stabilność pojazdu, a także uzyskać lepsze właściwości jezdne.
Mitsubishi Pajero Sport
4HLc - centralny mechanizm różnicowy zostaje zablokowany w trybie jazdy bez reduktora, aby przekazać na nawierzchnię jak największą siłę napędową. Tryb ten zdaje egzamin na drogach pokrytych śniegiem i kopnym piachem oraz na nawierzchniach stawiających duży opór podczas jazdy.
4LLc - Wybór tego trybu powoduje zablokowanie centralnego mechanizmu różnicowego i włączenie reduktora, co pozwala kierowcy pokonać skaliste lub błotniste tereny, gdzie liczy się dodatkowy moment obrotowy.
Mitsubishi Pajero Sport
Ponadto Pajero Sport jest oferowany z blokadą tylnego mechanizmu różnicowego. która wyrównuje prędkości kół na tylnej osi. Tylna blokada, która działa wyłącznie w trybie jazdy 4HLc lub 4LLc, współpracuje z blokadą centralnego mechanizmu różnicowego i pomaga kierowcy wydostać pojazd z grząskiego terenu. Jednocześnie, pojazd jest chroniony przed nagłą utratą stabilności przez układ elektronicznego sterowania tylną blokadą, który pozwala na jej załączenie wyłącznie do prędkości 12 km/h lub niższej.
W przednim zawieszeniu zastosowano podwójne wahacze poprzeczne ze sprężynami śrubowymi i stabilizatorem natomiast tylne zawieszenie to oś wleczona z drążkiem Panharda i stabilizatorem,
Mitsubishi Pajero Sport
Pajero Sport zostało zbudowane w oparciu o nową ramę podłużnicową, której sztywna konstrukcja zapewnia dużą odporność na trudy eksploatacji. Z kolei zastosowanie w przedniej strukturze ramy elementów pochłaniających energię uderzenia oraz innych elementów zwiększających bezpieczeństwo przyczynia się do poprawy wydajności zderzeniowej. Sztywność zginania i skręcania nowej ramy jest odpowiednio o 100% i 50% wyższa od sztywności osiąganej w modelu poprzedniej generacji, co pozwala w znacznym stopniu ograniczyć wibracje przenoszone na nadwozie. Sztywniejsza rama zwiększa również niezawodność pojazdu podczas jazdy terenowej i poprawia jego właściwości jezdne oraz komfort podróżowania na asfalcie. Na uzyskanie wysokiej sztywności nadwozia oraz wysokiego poziomu ochrony wpływ miało także zastosowanie stali o wysokiej wytrzymałości w przednich słupkach oraz wzmocnień w progach.
Mitsubishi Pajero Sport
Nowe Mitsubishi Pajero Sport jest o rozmiar większe od poprzednika: długość całkowita wynosi 4695 mm (w porównaniu z 4620 mm u poprzednika), szerokość całkowita 1815 mm (1775 mm); wysokość całkowita 1800 mm (1730 mm), natomiast rozstaw osi to 2800 mm. Większe wymiary nadwozia gwarantują bardziej przestronną i komfortową kabinę pasażerską. Większą stabilność, zarówno podczas jazdy po utwardzonej, jak i nieutwardzonej nawierzchni, zapewnia z kolei rozstaw osi powiększony w stosunku do poprzednika o 75 mm.
Mitsubishi Pajero Sport
Pajero Sport porusza się na 16- lub 17-calowych kołach z oponami 265/70R 16 lub 265/65R17, które w połączeniu z dobrymi kątami natarcia i zejścia oraz dużym prześwitem zapewniają wysoką wydajność podczas jazdy w terenie. Kąt natarcia w Pajero Sport wynosi 36°, kąt zejścia 25° lub 24° (w zależności od wersji) kąt rampowy 23°, natomiast prześwit to 215 mm – podobną zdolnością pokonywania przeszkód terenowych odznacza się Pajero
Mitsubishi Pajero Sport
Wnętrze Pajero Sport odznacza się dużą praktycznością. Po złożeniu tylnych siedzeń powstaje płaska powierzchnia ładunkowa, a tylne fotele można przesuwać w zakresie 150 mm. W ten sposób łatwo zaadaptować kabinę pasażerską, oferując maksymalną ilość miejsca na nogi dla osób siedzących z tyłu lub powiększając przestrzeń ładunkową w bagażniku do maksymalnych rozmiarów. Oparcia tylnej kanapy, dzielone w stosunku 60:40, można złożyć w kierunku przednich foteli bez potrzeby wyjmowania zagłówków.
Pojemność bagażnika Pajero Sport to 714 l przy 5 osobach aż do 1813 l. przy złożonym drugim rzędzie siedzeń.
Mitsubishi Pajero Sport
Mitsubishi Pajero Sport oferowane jest w Polsce z kompletem 6 poduszek bezpieczeństwa (przednie, boczne i kurtynowe) oraz systemem kontroli trakcji i stabilizacji toru jazdy ASTC (wyposażenie obowiązkowe). Na liście standardowego wyposażenia znajdują się także między innymi przednie i tylny reflektor przeciwmgielny, klimatyzacja z nawiewem dla drugiego rzędu siedzeń, chromowane, regulowane elektrycznie, składane i podgrzewane boczne lusterka, radioodtwarzacz CD z wejściem AUX, relingi dachowe, stopnie boczne, zabezpieczenie przed śniegiem, podgrzewane przednie fotele i 3-ramienna kierownica pokryta skórą z funkcją sterowania audio.
W wersji Intense Plus AT znalazły się ponadto między innymi magnezowe łopatki zmiany biegów, przednie reflektory ksenonowe ze spryskiwaczami, automatyczna klimatyzacja i tempomat.
Polska jest jedynym krajem w Unii Europejskiej, w którym można kupić Pajero Sport. Samochód jest dostępny w dwóch wersjach: 2.5 DID Intense z manualną, pięciobiegową skrzynią biegów w cenie 137 990 zł i Intense Plus z automatyczną przekładnią w cenie 159 990 zł.
Dopłata za lakier metalizowany lub perłowy wynosi 3250 zł. Za dopłatą 5000 zł klienci mogą też wyposażyć swój samochód w skórzaną tapicerkę siedzeń. Samochód jest objęty gwarancją producenta – do 3 lat lub 100 000 km lub 2 lata bez limitu kilometrów.