Kilka dni temu prezentowaliśmy pierwsze zdjęcia, teraz możemy podać garść informacji na temat nowego Seata Leona.
Leon III zastąpi drugą generację tego pojazdu, która debiutowała już siedem lat temu. W dzisiejszych realiach rynkowych oznacza to, że niewiele jest w salonach samochodów o starszym rodowodzie. Fani Seata z niecierpliwością czekali więc na debiut nowej generacji i wreszcie doczekali się.
Seat Leon III
Leon III to kolejny nowy model Seata po zaprezentowanym niedawno miejskim Mii i Toledo. O ile jednak Mii jest bliźniakiem Volkswagena Up!, a Toledo - Skody Rapid, o tyle Leon otrzymał własną stylizację i jest pierwszym modelem, który otrzymał nowe, lekko zmodyfikowane logo marki.
Seat Leon III to kolejny model koncernu Volkswagen oparty na nowej, modułowej płycie podłogowej MQB. Pierwszym modelem korzystającym z tej platformy jest nowe Audi A3, na MQB zbudowany będzie również nadchodzący Volkswagen Golf VII. Cechą szczególną MQB jest modularna budowa, która umożliwia zmianę zarówno rozstawu osi, jak i zwisów nadwozia.
Seat Leon III
]Zgodnie z tradycją, Leon jest pięciodrzwiowym hatchbackiem. Wiadomo jednak, że w późniejszym okresie oferta zostanie poszerzona o kombi. Obecna generacja nie posiadała tej wersji nadwoziowej.
Samochód ma 4,26 m długości, co oznacza, że wbrew panującej tendencji do powiększania nowych modeli, jest krótszy od obecnej generacji o 5 cm. Nie ma natomiast niespodzianki, jeśli chodzi o rozstaw osi. Jest on o 6 cm większy, co oznacza, że pasażerowie na tylnej kanapie będą mieli znacznie więcej miejsca niż obecnie. Krótsze nadwozie i większy rozstaw osi oznaczają również krótkie zwisy nadwozia. Co ciekawe, udało się zwiększyć pojemność bagażnika z 340 do 380 litrów.
Seat Leon III
Co ważne, o 90 kg została ograniczona masa pojazdu, co przełoży się nie tylko na lepsze prowadzenie, ale również niższe zużycie paliwa.
Stylistycznie nowy model stanowi ewolucję Leona II. Szczególnie widać to po linii bocznej z ostro podniesionym poziomem okien. Utrzymano charakterystyczne nieduże trójkątne tylne okienko, przy czym klamkę tylnych drzwi przeniesiono z jego sąsiedztwa i umieszczono w tradycyjny sposób na drzwiach.
Seat Leon III
]Seat w grupie Volkswagena pełni rolę producenta samochodów o zacięciu sportowym, dlatego nie może dziwić, że wnętrze zbudowano wokół kierowcy, a konsola środkowa została pochylona w jego stronę.
Wyposażenie nowego Seat Leona będzie mogło być (opcjonalnie) bardzo bogate. To zauważalna w ostatnim czasie tendencja, że systemy do tej pory zarezerwowane dla samochodów zaliczanych przynajmniej do klasy średniej trafiają do pojazdów pozycjonowanych niżej. W Leonie III będzie można zamówić m.in. system sterujący komputerem oraz radiem i nawigacją, którego sercem będzie dotykowy ekran o średnicy aż 5,8 cala. Zadbano również o systemy bezpieczeństwa. Lista opcji będzie obejmować m.in. układ automatycznego wyłączania długich świateł w razie wykrycia nadjeżdżającego pojazdu, system wykrywający zmęczenie kierowcy czy ostrzegający przed niezamierzonym zjechaniem z pasa ruchu.
Seat Leon III
]Natomiast wyposażenie standardowe obejmuje m.in. przednie i boczne poduszki, ESP oraz światła przednie wykonane w technologii LED. Według Seata, po raz pierwszy tego typu rozwiązanie zastosowano w samochodzie kompaktowym.
Nowy model ma być znacznie bardziej oszczędny od poprzednika. Seat zapewnia, że średnie zużycie paliwa jednostek napędowych (wszystkie wyposażone są w bezpośredni wtrysk paliwa i turbodoładowanie) w porównaniu do Leona II spadło aż o 22 proc. W to nie wątpimy, ale ciekawe, jak będzie w rzeczywistych warunkach, czy spadek zużycia paliwa będzie zauważalny...
Seat Leon III
]Najbardziej ekonomiczna wersja Leona III - 1.6 TDI Ecomotive (105 KM, 250 Nm) ma zużywać średnio tylko 3,8 l oleju napędowego na 100 km. Jeszcze lepszą efektywnością ma cechować się silnik 2.0 TDI, który przy 150 KM mocy oraz 320 Nm momentu obrotowego ma spalać 4 litry ropy na 100 km. To byłoby piękne, gdyby było prawdziwe...
W późniejszym okresie oferta zostanie poszerzona o mocniejszą wersję tego silnika o mocy 184 KM i momencie 380 Nm.
Seat Leon III
]Zwolennicy silników benzynowych będą mogli wybierać wyłącznie pomiędzy doładowanym silnikami TSI. Gamę otwiera jednostka 1.2 TSI o mocach 86 i 105 KM, wyżej pozycjonowany jest silnik 1.4 TSI o mocy 122 KM, a ofertę zamyka silnik 1.8 TSI o mocy 180 KM. Co ciekawe, najmocniejsze samochody (z silnikami 1.8 TSI i 2.0 TDI o mocy 184 KM) mają tylne zawieszenie niezależne typu Multilink, w słabszych wersjach zastosowano prostszą i tańszą belkę skrętną.
W zależności od wersji silnikowej nowy Leon będzie posiadał 5- lub 6-biegową skrzynię manualną. W opcji dostępna będzie dwusprzęgłowa przekładnia DSG o 6 lub 7 biegach.
Seat Leon III generacji zadebiutuje pod koniec września na salonie motoryzacyjnym w Paryżu. Pierwsze samochody trafią do europejskich salonów przed końcem roku. Można się spodziewać, że w Polsce pierwsze Leony III pojawią się na wiosnę.