Toyota Aygo II 1.0 VVT-i 69 KM
Toyota Aygo
Aygo to prawdziwy kosmopolita. Samochód produkowany jest w czeskiej fabryce w Kolinie, kształty wymyślili Japończycy, wnętrze zaprojektowali Francuzi, a wysokoprężne jednostki napędowe dostarczane są z Polski. Auto jest wynikiem współpracy koncernów PSA i Toyoty - jego bliźniacze konstrukcje to Citroen C1 oraz Peugeot 107. Co ważne wszystkie trzy pojazdy budowane są w tej samej fabryce przez tych samych pracowników. Typowo miejskie samochody dostępne są wyłącznie z nadwoziem typu hatchback - do wyboru mamy wersję trzy i pięciodrzwiową, w przypadku tej ostatniej koniec tylnych drzwi jest równocześnie końcem samochodu. Auto oferuje stosunkowo dużo przestrzeni dla pasażerów, jak na swoje mikroskopijne wymiary (długość 3,43 m) jest również stosunkowo bezpieczne (4 gwiazdki w testach euroNCAP). Ogromnym atutem są również jednostki napędowe - nawet podstawowa 1,0 l. o mocy 68 KM (produkcji Toyoty) rozpędza niewielkie auto do setki w czasie poniżej 12 sekund zużywając przy tym średnio ok 5,5 l benzyny na 100 km. Samochód, dzięki rozstawieniu kół w narożnikach nadwozia może się też pochwalić doskonałymi właściwościami jezdnymi. Z uwagi na bardzo prostą konstrukcję auto cieszy się też opinią bezawaryjnego. Poza drobnostkami, jak np. trzeszczące, tandetne materiały wykończeniowe nie sposób wskazać większych wad. Samochody przeważnie pojawiają się w warsztatach jedynie w celu przeprowadzenia czynności obsługowych (wymiana płynów eksploatacyjnych). Podsumowując: doskonały miejski przyrząd do przemieszczania się w przestrzeni, dla kogoś, kto nie lubi spotkań z mechanikami. Na krętych drogach niezbyt komfortowe zawieszenie (i stosunkowo mocna jednostka napędowa) potrafi zapewnić sporo frajdy!
Toyota Aygo II
II generacja Ayto to tak naprawdę gruntownie odświeżony poprzedni model z zaprojektowanym niemalże od podstaw nadwoziem. Rozwiązaniem, które przypadnie do gustu zwłaszcza młodszej klienteli jest pas przedni, który nawiązuje wyglądem do litery X. Jej górne ramiona przechodzą na nadkola i kończą się wkomponowane w lusterka zewnętrzne.
Karoseria nowej Toyoty Aygo mierzy 3455 mm długości - jest więc o 25 mm dłuższa niż w poprzedniku. O 5 mm zmalała również wysokość pojazdu. We wnętrzu ograniczono występowanie nieosłoniętych, lakierowanych w kolorze nadwozia, blach. Te znajdziemy już wyłącznie w górnych partiach drzwi. Nowa tablica rozdzielcza nawiązuje do większych pojazdów.
Bezpośrednio przed oczami kierowcy zamontowano duży, okrągły prędkościomierz. Po jego lewej stronie znalazł się ciekawy, pionowy, obrotomierz. Na szczycie konsoli środowej, jak we współczesnych autach kompaktowych, znalazł się kolorowy panel dotykowy o przekątnej 7 cali.
Niewielkie zmiany zaszły pod maską. Auto wciąż napędzane jest trzycylindrowym, dwunastozaworowym silnikiem benzynowym o pojemności 1,0 litra. W stosunku do konstrukcji znanej z poprzednika, inżynierowie Toyoty nieznacznie zmodyfikowali kształty komór spalania. Silnik rozwija moc 68 KM, co pozwala autu przyspieszać do 100 km/h w 14,2 sekundy i osiągać prędkość maksymalną 160 km/h.
Produkcją auta, tak samo jak w przypadku poprzednika, zajmuje się czeska fabryka PSA w Kolinie.
Najgorszymi doradcami przy zakupie samochodu używanego są emocje. Dlatego właśnie w opisach modeli kładziemy nacisk na te informacje, które mogą przydać się w podjęciu ostatecznej decyzji oraz przy oględzinach auta. Staramy się ująć w opisie najczęściej występujące usterki danego modelu, a także podpowiedzieć, na jakie „przygody” powinniśmy być przygotowani po zakupie. Oczywiście nie każdy musi zgadzać się z naszymi opiniami, jednak mają one swoje podstawy we wnikliwych analizach rynku. Pamiętajcie, że nasz opis w żadnym wypadku nie ma na celu bezkrytycznego wychwalania danego modelu. To raczej surowa, chłodna ocena konkretnego auta, zachęcająca do równie pesymistycznej kalkulacji kosztów. Zawsze trzeba mieć bowiem na uwadze to, że cena zakupu używanego pojazdu jest dopiero początkiem wydatków.
Ostatnia zmiana: 2014-10-09