chceauto.pl
x
Volvo EX30 to szwedzki maluch na prąd

Volvo EX30 to szwedzki maluch na prąd

Motonowości
Redakcja ChceAuto.pl 2023-06-10
Volvo EX30 to nowy, najmniejszy model w gamie szwedzkiego producenta. Samochód posiada wyłącznie elektryczny napęd i zbudowano go na zupełnie nowej płycie podłogowej o nazwie SEA, tej samej, którą wykorzystano m.in. w Smarcie #1 i którą ma wykorzystywać... Izera.

Volvo EX30
Volvo EX30
EX30 to najmniejszy samochód w gamie Volvo, ma tylko 423 cm długości, niemal dokładnie tyle samo, co Skoda Kamiq, a więc należy do segmentu B, samochodów miejskich. Szerokość nadwozia wynosi 203 cm, natomiast wysokość - 154 cm. Krótsze od EX30 było tylko nieprodukowane już od ponad dekady Volvo C30.

Natomiast stylistycznie samochód nie zaskakuje, po wyglądzie nadwozia od razu można poznać, że mamy do czynienia z Volvo, a znakiem rozpoznawczym są przednie światła z tzw. młotem Thora.

Volvo EX30
Volvo EX30
Nietypowo rozwiązano wnętrze. Nie znajdziemy w nim bowiem... ekranu przed kierowcą. Wszystkie najważniejsze informacje, z prędkością jazdy i zasięgiem włącznie podawane są na pionowywm ekranie środkowym w rozmiarze 12,3 cala.

Volvo EX30 będzie oferowane w trzech wersjach napędowych. Bazowa wersja ma jeden silnik elektryczny o mocy 272 KM, umieszczony przy tylnej osi, którzy czerpie energię z baterii o pojemności 51 kWh. Zasięg wg WLTP to 344 km, czyli raczej nie uda się przejechać 300 km. Na szczęście silnik ten można połączyć również z baterią o pojemności 69 kWh, która zapewnia 480 km zasięgu wg WLTP, czyli realnie ponad 350 (w lecie zapewne da się przejechać nawet ponad 400 km).

Volvo EX30
Volvo EX30
Gamę zamyka dwusilnikowa wersja Twin Motor Performance o mocy 428 KM. Wyposażony w akumulator 69 kWh samochód rozpędza się do 100 km/h w 3,6 s, stając się najszybszym Volvo w historii. Zasięg tej wersji wg WLTP ma wynosić do 460 km, czyli jest symbolicznie mniejszy niż wersji jednosilnikowej.

Niestety, podobnie jak wszystkie nowe Volvo, również EX30 niezależnie od silnika ma prędkość maksymalną ograniczoną do 180 km/h. Inna sprawa, że w autach elektrycznych taka prędkość nie jest do utrzymania na dłuższą metę, bo błyskawicznie rozładowuje baterię, więc boli to mniej niż w samochodach spalinowych.

Volvo EX30
Volvo EX30
Większą baterię można ładować prądem do 153 kW, mniejszą - do 134 kW. Czas ładowania od 10 do 80 proc. powinien więc wynosić 25-30 minut. Oczywiście konieczny jest dostęp do odpowiednio mocnej ładowarki DC, o co w naszym kraju jest trudno.

W polskich salonach można już składać zamówienia na Volvo EX30.

Ceny zaczynają się od 170 tys. zł, na tyle wyceniono wersję Core z z napędem na tył i baterią 51 kWh. Dopłata do większej baterii (69 kWh) wynosi 25 tys. zł. Cennik zamyka EX30 w wersji Ultra z dwoma silnikami za 240 tys. zł. Są to całkiem spore kwoty jak na samochód miejski, ale nie odbiegające od konkurencji.

Na 2024 rok zaplanowano premierę EX30 w wersji Cross Country, czyli uterenowionej.

Volvo EX30 to szwedzki maluch na prąd - GALERIA ZDJĘĆ

Volvo EX30 to szwedzki maluch na prądVolvo EX30 to szwedzki maluch na prądVolvo EX30 to szwedzki maluch na prądVolvo EX30 to szwedzki maluch na prądVolvo EX30 to szwedzki maluch na prądVolvo EX30 to szwedzki maluch na prądVolvo EX30 to szwedzki maluch na prądVolvo EX30 to szwedzki maluch na prąd

Zobacz także

Test: Cupra Born 58 kWh 231 KM – sportowy elektryczny hatchback

Test: Cupra Born 58 kWh 231 KM – sportowy elektryczny hatchback 2024-03-22

Born to pierwszy elektryczny model marki Cupra, który na rynku zadebiutował w 2021 roku. Jest to naprawdę wyjątkowy samochód, bo przeciera szlaki w nowym segmencie – elektrycznych hot hatchy. To zbitek słów, który dla wielu osób już na początku...
Test: Maxus e-Deliver 3 – elektromobilność w transporcie?

Test: Maxus e-Deliver 3 – elektromobilność w transporcie? 2024-03-02

[b]Maxus to chiński producent samochodów, który od niedawna stara się zaistnieć na europejskim rynku. O ile jego modele osobowe sprzedają się nie najlepiej, tak elektryczny e-Deliver 3 odniósł już pierwszy poważny sukces i między innymi został...
Test: Skoda Enyaq iV 80 Maxx – w starciu z zimą

Test: Skoda Enyaq iV 80 Maxx – w starciu z zimą 2024-03-01

Skoda Enyaq iV zaprezentowana została w 2020 roku, będąc pierwszym i jak na razie jedynym elektrycznym modelem czeskiego producenta. To samochód wyjątkowy też z innego powodu – cenowo pozycjonuje się wyraźnie wyżej niż inne auta w gamie i jest...
Test: Maxus Euniq 6 – gotowy do konkurowania w Europie?

Test: Maxus Euniq 6 – gotowy do konkurowania w Europie? 2024-01-29

W ostatnim czasie w Europie lawinowo wzrasta liczba samochodowych marek z Chin, które planują zbudować tu swoją pozycję na rynku. Przykładem tego jest Maxus, który do Polski wszedł z całkiem rozbudowaną ofertą, nastawioną przede wszystkim na auta...
Oto finaliści Car of the Year 2024

Oto finaliści Car of the Year 2024 2023-11-27

Wiemy już, jakie auta zakwalifikowały się do ścisłego finału Car of the Year 2024. Lista finalistów jak zwykle obejmuje siedem modeli.Jeep Avenger w 2023 i Kia EV6 w 2022 rok - w dwóch ostatnich edycja, złożone z europejskich dziennikarzy jury, za...
Test: Maxus T90 - pierwszy i jedyny elektryczny pick-up w Europie

Test: Maxus T90 - pierwszy i jedyny elektryczny pick-up w Europie 2023-11-19

Maxus to chińska marka, która niedawno pojawiła się na polskim rynku. Póki co w swojej ofercie ma wyłącznie modele elektryczne, a zdecydowanie najbardziej wyjątkowym z nich jest T90 – to pierwszy i jak na razie jedyny elektryczny pick-up dostępny w...

NAJCZĘŚCIEJ POSZUKIWANE

Jesteśmy też na Facebook Nasz kanał na YouTube RSS