Nowy model u Alfy Romeo to rzecz spotykana raz na kilka lat. Dlatego emocje u alfistów wywołują również premiery nawet nowych wersji starych modeli.
Alfa Romeo GTAm
Zeszłoroczna globalna sprzedaż Alfy Romeo była niższa niż... istniejącej tylko na rynku włoskim Lancii, w której gamie... znajduje się jedynie miejski Ypsilon. A Włosi zdają się nie sprawiać wrażanie, by zależało im na zmianie tego stanu rzeczy.
Na pewno krokiem w tym kierunku nie jest pokazana właśnie Alfa Romeo Giulia GTA i Giulia GTAm. Obie mają homologacją drogową, ta druga jest właściwie samochodem wyczynowym, a produkcja będzie limitowana.
Alfa Romeo GTAm
Skrót GTA oznacza "Gran Turismo Alleggerita" i pojawił się w 1965 roku wraz z Giulią Sprint GTA. Od tamtej pory Włosi oznaczali tak auta drogowe, ale cechujące się zmniejszoną masą, dopracowaną aerodynamiką i wysokimi osiągami - przykładowo Giulia Sprint GTA ważyła 745 kg, czyli o 205 kg mniej niż wersja zwykła, a napędzana była silnikiem 1.6 o mocy 115 KM.
Według tych samych założeń zbudowano Giulię GTA. W celu poprawy docisku samochód otrzymał spoilery progowe, spojler tylny i aerodynamiczny wysuwany spoiler przedni (aerosplitter). Nowy jest także centralny układ wydechowy Akrapovič wykonany z tytanu i zintegrowany z tylnym dyfuzorem z włókna węglowego oraz 20-calowe felgi aluminiowe ze śrubą centralną.
Alfa Romeo GTAm
O 5 cm zwiększono kół, opracowano również nowy zestaw sprężyn, amortyzatorów i tulei do układu zawieszenia.
W GTAm, aerodynamiczny przód został dodatkowo podkreślony, dzięki zastosowaniu powiększonego aerodynamicznego spoilera przedniego i tylnego skrzydła wykonanego z włókna węglowego, zapewniających zrównoważenie obciążenia przy dużych prędkościach.
We wnętrzu Giulii GTA znajdziemy wykończone Alcantarą elementy deski rozdzielczej, paneli drzwi, schowka, słupków bocznych i pasa środkowego foteli.
Alfa Romeo GTAm
Alcantarę jeszcze szerzej wykorzystano w wersji GTAm, w której dzięki usunięciu tylnego siedzenia, powstała specjalna "wnęka" cała pokryta Alcantarą, w której znajdują się specjalne uchwyty do przewożenia kasków i gaśnicy.
W kabinie wersji GTAm zamontowano pałąk przeciwkapotażowy, brak za to paneli drzwi i foteli tylnych, a zamiast tradycyjnego uchwytu do otwierania drzwi, zamontowano paski, co jest kolejnym nawiązaniem do świata wyścigów.
Alfa Romeo Giulia GTA, podobnie jak QV, napędzana jest opracowanym wspólnie z Ferrari silnikiem 2.9V6 biturbo. O ile w QV generuje on 510 KM, to w GTA moc wynosi 540 KM.
Alfa Romeo GTAm
Sama moc nie wystarczy dla zapewnienia niezwykłych osiągów, ważna jest również masa. W Giulii GTA obficie stosowano ultralekkie materiały jak włókno węglowe, z którego wykonano wał napędowy, maskę silnika i dach, zderzak przedni, nadkola przednie i elementy nadkoli tylnych oraz konstrukcję sportowych foteli z sześciopunktowymi pasami bezpieczeństwa Sabelt.
Lekkim materiałem jest aluminium, z którego zbudowany został silnik, zawieszenie, drzwi oraz inne materiały kompozytowe stosowane dla pozostałych komponentów. I tak na przykład, w oknach bocznych i tylnych w celu dodatkowego zmniejszenia masy zastosowano Lexan – żywicę poliwęglanową szeroko stosowaną w świecie sportów motorowych.
Alfa Romeo GTAm
W wyniku tych działań uzyskano masę własną równą 1520 kg (o 100 kg mniej niż w QV), co w połączeniu z mocą zwiększoną do 540 KM, zapewnia doskonały stosunek masy do mocy, wynoszący 2,82 kg/KM. Dzięki systemowi Launch Control, Giulia GTA katapultuje się do 100 km/h w 3,6 sekundy.
Giulia GTAm oferuje konfigurację dwumiejscową, z homologacją dopuszczającą do ruchu, z powiększonym wysuwanym aerosplitterem przednim i skrzydłem tylnym z włókna węglowego, stanowiącymi najwyższy wyraz sportowego charakteru modelu.
Wersja GTA, przy tej samej mocy, oferuje cztery miejsca, bez pałąka z tyłu; spoiler tylny i przedni aerodynamiczny do użytku codziennego oraz takie same panele drzwi, fotele i okna jak Giulia Quadrifoglio. W rezultacie powstał prawdziwy supersamochód do codziennego użytku.