chceauto.pl
x
To już koniec prawdziwych terenówek?

To już koniec prawdziwych terenówek?

Motonowości
Redakcja ChceAuto.pl 2011-08-08 Opinie
Przeciętny cykl „życia” modelu produkcyjnego to – w zależności od popularności auta – od 6 do 8 lat.

W tym czasie, model przechodzi zazwyczaj jeden poważny restyling, często gruntownej zmianie ulega paleta jednostek napędowych.

Nieco inaczej rzecz ma się w przypadku samochodów o charakterze użytkowym. Niektóre auta terenowe, bez większych zmian oferowane są nawet przez 3-4 dziesięciolecia. Tutaj główną rolę gra bowiem prostota i wynikająca z niej niezawodność konstrukcji.

Niestety, również w tym przypadku czas produkcji musi się kiedyś skończyć. Nawet jeśli sprawdzone, solidne rozwiązania wciąż świetnie się sprawdzają, nie sposób poddawać auto ciągłym modernizacjom. Można rzecz jasna wyposażyć pojazd w nowoczesne hamulce, ekologiczne silniki czy poduszki powietrzne, ale nowoczesne, dopuszczone do poruszania się po publicznych drogach pojazdy spełniać też muszą szereg innych kryteriów, chociażby z zakresu bezpieczeństwa pieszych. Gdy modelu nie da się już modernizować, przychodzi czas na nową generację.

Łada Niva to dobry pojazd na rozpoczęcie przygody z offroadem
Łada Niva to dobry pojazd na rozpoczęcie przygody z offroadem
Wiele wskazuje na to, że przed takim właśnie problemem stanęli inżynierowie zatrudnieni w firmie Land Rover. Jak poinformowali przedstawiciele brytyjskiej marki, na zbliżającym się salonie samochodowym we Frankfurcie zadebiutuje nowy – póki co – koncepcyjny – model o nazwie... Defender. Niestety, dla fanów klasycznego Defendera oznacza to raczej smutną wiadomość – dni obecnie produkowanej generacji (tkwiącej konstrukcyjnie jeszcze w latach pięćdziesiątych) są już policzone.

Wprawdzie brytyjska firma nie ujawniła jeszcze zdjęć konceptu (tajemnicą owiane są również wszystkie dane auta), wiadomo już, że nowy Defender pojawi się w sprzedaży na przełomie 2012 i 2013 roku. Można się spodziewać, że auto zbudowane zostanie na uproszczonej, „uboższej”, płycie podłogowej wykorzystywanej również do budowy bardziej ucywilizowanych Discovery i Range Rovera.

Niestety, wygląda na to, że oferta klasycznych pojazdów terenowych w najbliższym czasie mocno się skurczy. Oprócz Defendera, coraz głośniej mówi się również o wycofaniu z produkcji równie legendarnej klasy G Mercedesa produkowanej nieprzerwanie od 1979 roku. Wygląda więc na to, że na placu boju pozostaną już wyłącznie rosyjskie: Łada Niva oraz Uaz. W tym przypadku producenci mają jednak ułatwione zadanie, bo na rosyjskim rynku nie obowiązują restrykcyjne przepisy Unii Europejskiej dotyczące kwestii bezpieczeństwa pojazdów czy emisji spalin.

Na szczęcie dla fanów Land Rovera zakończenie produkcji Defendera nie oznacza wcale jego końca. Brytyjska marka często chwali się, że niemal 80 proc. wszystkich wyprodukowanych egzemplarzy, mimo twardego traktowania, wciąż jeździ po drogach całego świata, więc widok sprawnego Defendera jeszcze długo cieszyć będzie oczy fanów motoryzacji.

Niestety, by stać się właścicielem jednego z nich dysponować trzeba raczej grubym portfelem. Najstarsze, przeszło dwudziestoletnie pojazdy w stanie agonalnym wciąż wyceniane są na ok. 15 tys. zł. W przypadku zadbanych egzemplarzy, cena dwudziestolatka wynosić może nawet dwa razy tyle. Niestety, w przypadku Defendera prostota konstrukcji nie idzie w parze z bezawaryjnością, więc o taniej eksploatacji można raczej zapomnieć. Wprawdzie większość usterek da się usunąć na trasie, ale części są raczej trudnodostępne a ich ceny przyprawić mogą o ból głowy. Samochód jest więc raczej propozycją wyłącznie dla pasjonatów jazy terenowej, którzy doskonale zdają sobie sprawę z faktu, że sam zakup auta to dopiero początek wydatków.

Osoby, które dopiero zaczynają swoją przygodę z offroadem powinny raczej skupić się na nieco toporniejszych i zdecydowanie mniej prestiżowych Ładach Nivach, Honkerach czy Uazach, które mimo że bardziej awaryjne, naprawia się o wiele mniejszym kosztem.


Opinie i komentarze na temat artykułu

michał
10 sierpnia 2011
został jeszcze niezniszczalny i kultowy Jeep wrangler
55orzech
10 sierpnia 2011
w miejscu w ktorym pracuje defender zyje 4 lata po 6 miesiacach wyglada zle a po roku to juz tragedia, ale jeszcze 3 lata musi sie przekolebac a pozniej zlomowanie
marek
10 sierpnia 2011
55orzech: kopalnia?
jurek
14 sierpnia 2011
ten co pisał artykuł nie jeździł LUAZ-em to dopiero ubaw. czegoś tak nietrwałego to nawet chińczyki nie zrobili...ale jedno muszę przyznać toto wjechać potrafiło WSZEDZIE
kuba
15 sierpnia 2011
Kult 4*4 to Y60 czyli Nissan Patrol

To już koniec prawdziwych terenówek? - GALERIA ZDJĘĆ

To już koniec prawdziwych terenówek?To już koniec prawdziwych terenówek?To już koniec prawdziwych terenówek?To już koniec prawdziwych terenówek?To już koniec prawdziwych terenówek?To już koniec prawdziwych terenówek?To już koniec prawdziwych terenówek?To już koniec prawdziwych terenówek?

Zobacz także

Volkswagen Amarok PanAmericana – jak się uczyć, to od najlepszych

Volkswagen Amarok PanAmericana – jak się uczyć, to od najlepszych 2024-08-18

Nowy VW Amarok powstał we współpracy z Fordem, czyli marką, znającą się na budowaniu pick-upów się jak mało która. Technicznie i technologicznie Amarok jest bliźniaczą konstrukcją do udanego i popularnego Rangera. Czy to wystarczy, by odnieść...
Isuzu D-Max LSE – alternatywa dla terenówki?

Isuzu D-Max LSE – alternatywa dla terenówki? 2024-06-09

Planując zakup nowego samochodu terenowego, zbudowanego w klasycznym stylu na ramie i z reduktorem, nie ma się zbyt dużego wyboru. W wielu przypadkach auta tego typu albo zniknęły z rynku, albo zbliżyły się do segmentu SUVów. Wybór klasycznych...
Test: Ford Bronco Badlands - klasyczna terenówka w nowym wydaniu

Test: Ford Bronco Badlands - klasyczna terenówka w nowym wydaniu 2023-09-24

O tym, czy nowy Ford Bronco trafi na europejski rynek, przez długi czas nie było wiadomo, a pierwsze informacje wyrażały w tej sprawie raczej sceptycyzm. Okazało się jednak inaczej i Bronco finalnie pojawił się w polskiej dystrybucji, a my mieliśmy...
TEST: Nowy Land Rover Defender 130 D300 - ile cech poprzednika zachował?

TEST: Nowy Land Rover Defender 130 D300 - ile cech poprzednika zachował? 2023-06-01

Land Rover Defender znany jest niemal wszystkim, będąc jedną z najbardziej charakterystycznych terenówek w historii motoryzacji. Produkcję pierwszej generacji rozpoczęto w 1983 roku i zakończono dopiero w 2016 roku. Choć w tym czasie przeprowadzono...
Ford Bronco został zaprezentowany w Polsce. Co o nim wiemy?

Ford Bronco został zaprezentowany w Polsce. Co o nim wiemy? 2023-04-08

Fakt, że nowy Ford Bronco trafi do Europy, był dla wielu osób zaskoczeniem i trudno się dziwić – pierwsze komunikaty głosiły, że między innymi ze względu na normy emisji spalin będzie to niemożliwe. Okazało się jednak, że możliwości są i...
Ford Ranger Raptor - test rajdowego pick-upa

Ford Ranger Raptor - test rajdowego pick-upa 2023-02-11

Ford Ranger obecny jest na rynku od 1982 roku, z początku będąc typowo roboczym wozem, lecz z czasem stopniowo zyskiwał oblicze bardziej uniwersalne. Ford uznaje ten model za swój najbardziej globalny pojazd, o czym świadczy produkcja na 4 kontynentach i...

NAJCZĘŚCIEJ POSZUKIWANE

Jesteśmy też na Facebook Nasz kanał na YouTube RSS