Porsche świętuje jubileusz 40-lecia modeli z układem napędowym typu transaxle.
W niedzielę, 22 maja, w ramach „Międzynarodowego Dnia Muzeów”, Muzeum Porsche w Zuffenhausen zorganizuje „Dzień Transaxle”. Poza bezpłatnym wstępem goście będą mogli zwiedzić specjalną wystawę w towarzystwie przewodnika, a na terenie wokół obiektu swoje prywatne egzemplarze z grona modeli transaxle pokażą entuzjaści marki.
Porsche 924 Turbo
Pierwsze Porsche z układem transaxle – typ 924 – pojawiło się na rynku w 1976 roku. Silnik zamontowano z przodu, podczas gdy skrzynię biegów – z tyłu. Takie rozwiązanie pozwalało poprawić rozłożenie masy, a co za tym idzie – właściwości jezdne. W latach 1976-1995 firma Porsche zbudowała całą serię samochodów daleko odbiegających od koncepcji kultowej „911” – mowa tu o modelach 924, 928, 944 oraz 968.
Porsche 928
Układ transaxle opracowano pierwotnie z myślą o następcy kultowej 911-ki – Porsche 928, które swoją premierę świętowało w czasie salonu samochodowego w Genewie w marcu 1977 roku. Zaledwie rok po debiucie samochód stał się jedynym jak dotychczas autem sportowym, które otrzymało tytuł Samochodu Roku.
Porsche 944 Turbo Coupe
W 1981 roku pojawił się typ 944, który miał za zadanie wypełnić lukę pomiędzy 924 a 911. Auto miało pod maską 163-konny silnik R4 wywodzący się z jednostki stosowanej w 928. Żadne inne oferowane wcześniej Porsche nie sprzedawały się tak dobrze i tak szybko. Do zakończenia produkcji w 1991 roku z taśm montażowych zjechały łącznie 163 302 egzemplarze „944”!
Porsche 968 CS
Koniec ery transaxle wyznacza Porsche 968 – owoc trwającej ponad 15 lat technicznej ewolucji typów 924 i 944. Jego sercem był 240-konny silnik o pojemności 3 litrów, jedna z dysponujących największym momentem obrotowym 4-cylindrowych, wolnossących jednostek na świecie.
W swoim czasie modele transaxle były dla producenta sportowych aut olbrzymim sukcesem ekonomicznym. Nie jest tajemnicą, że - gdyby nie sukces modelu 924 - niemiecki producent nie przetrwałby do dzisiejszych czasów. Łącznie, samochody Porsche z takim układem napędowym trafiły do blisko 400 tysięcy nabywców z całego świata.