chceauto.pl
x
Diesel? To musisz wiedzieć o 1,9 TDI

Diesel? To musisz wiedzieć o 1,9 TDI

Porady i rynek
Redakcja ChceAuto.pl 2012-07-25 Opinie
Śmiało powiedzieć można, że silnik 1,9 TDI napędza dzisiaj pół Europy.

Jednostka, która zadebiutowała na rynku w 1991 roku, na przestrzeni lat trafiała pod maski niemal wszystkich pojazdów koncernu Volkswagena. Czego można spodziewać się po aucie z tym silnikiem i na jakie czynności obsługowe zwracać szczególną uwagę?

Debiut 1,9 TDI to rok 1991. Wtedy właśnie nowy silnik trafił pod maskę zmodernizowanego Audi 80 typoszeregu B4. W 1993 roku, jednostka zadomowiła się też pod maską Volkswagena Golfa III generacji. Następnie z silnika tego zaczął korzystać również Seat, z czasem motor trafił też do czeskiej Skody. Jednostki te trafiały również do innych producentów współpracujących z koncernem VAG – motor 1,9 TDI znajdziemy m.in. pod maską Forda Galaxy.

Wbrew pozorom nie wszystkie silniki 1,9 TDI korzystają z układu pompowtryskiwaczy. Pierwsze egzemplarze produkowane do połowy lat dziewięćdziesiątych – podobnie jak np. fordowski 1,8 TDDI - wyposażone są w rozdzielaczową pompę wtryskową produkcji Boscha. Co ciekawe, właśnie te – stosunkowo proste konstrukcje – wciąż uchodzą za najmniej awaryjne.

Jednostka oznaczona symbolem Z1 ma ośmiozaworową głowicę, wał korbowy podparty na pięciu łożyskach, turbosprężarkę o stałej geometrii łopatek i intercooler. Pompa wtryskowa (ciśnienie wtrysku 80 MPa) wyposażona jest w elektroniczną regulację dawki i momentu wtrysku, olej napędowy podawany jest bezpośrednio na dwustopniowe wtryskiwacze. Na szczęście element ten rzadko ulega awariom i dość dobrze radzi sobie z kiepskiej jakości paliwem (oznaką zużycia są problemy z odpalaniem – najczęściej na ciepłym silniku lub/i tzw. „przerwy w mocy”). W razie usterki (z czasem psuje się elektroniczne sterowanie przez co silnik otrzymuje złą dawkę paliwa) używaną pompę w dobrym stanie kupić można za około 500 zł. Co bardziej doświadczeni mogą się pokusić o wymianę pod domem, z naprawą poradzi sobie każdy warsztat.

Problemy z mocą mogą być również spowodowane uszkodzonym/zabrudzonym zaworem recyrkulacji spalin EGR, który również był w tym silniku wyposażeniem standardowym. Uszkodzonych zaworów w Polsce praktycznie się nie wymienia. Większość mechaników decyduje się po prostu na ich zaślepienie, co skutkuje natychmiastową poprawą osiągów. Takie postępowanie przekłada się jednak na czystość spalin – silnik emituje więcej cząstek stałych (pod obciążeniem dymi na czarno).

Mechaniczna pompa wtryskowa Boscha z czasem zastąpiona została opracowanymi przez Volkswagena pompowtryskiwaczami. Układ ten powstał jako niemiecka odpowiedź na włoski system Common Rail – Niemcy postanowili połączyć w jeden element pompę wtryskową i wtryskiwacz. Chociaż układ jest dość skomplikowany (pompowtryskiwacze napędzane są osobnym wałkiem zamontowanym w głowicy), jego trwałość jest całkiem zadowalająca. Minusem takiego rozwiązania jest jednak charakterystyczna, głośna praca jednostki napędowej (zwłaszcza na biegu jałowym) i konieczność stosowania specjalnych, zalecanych przez Volkswagena olejów. Awaria pompowtryskiwacza, podobnie jak w przypadku pompy wtryskowej, objawia się problemami z uruchomieniem silnika, nierówną pracą i przerwami w mocy. Przy wyborze części zamiennych należy kierować się kodem urządzenia (w końcówce numeru seryjnego znajdziemy oznaczenie np. AR czy AF odpowiadające konkretnym wersja silnika). Używany wtryskiwacz t koszt od 300 do ok. 500 zł. Na podobną kwotę warsztaty wyceniają regenerację.

Silnik 1,9 TDI cieszy się dobrą opinią użytkowników, ale decydując się na niego trzeba pilnować paru kluczowych kwestii. Po pierwsze – w przypadku jednostek z pompowtryskiwaczami - wszelkie oszczędności na oleju silnikowym szybko odbiją się na układzie wtryskowym. Trzeba stosować wyłącznie dobrej klasy oleje – wymianę najlepiej przeprowadzać raz na 10 tys. km. Trzeba też zdawać sobie sprawę z faktu, że cechą jednostek wyposażonych w pompowtryskiwacze jest duży apetyt silnika na olej. Dotyczy to głównie jednostek eksploatowanych w tzw. warunkach autostradowych – długotrwała praca przy wysokiej prędkości obrotowej skutkuje często bardzo dużym zużyciem środka smarnego. Wybierając się np. na wczasy do Chorwacji lepiej zabrać ze sobą trochę oleju na dolewkę i kontrolować jego stan co 700-1000 km.

Nie można też oszczędzać na układzie rozrządu. W początkowym okresie producent zalecał wymianę paska i napinaczy co 60 tys. km. Z czasem interwał przesunięto na 90 i 120 tys. km. Dla własnego bezpieczeństwa radzimy wymieniać rozrząd częściej niż wynika to z książki serwisowej. Pamiętajmy również by każdorazowo, przy wymianie paska i napinacza, bezwzględnie wymienić koło pasowe napędu rozrządu (wraz ze śrubą mocującą) przykręcone do wału korbowego. Mechanicy często zapominają o tym elemencie, z czasem dochodzi do poluzowania się klinów co w efekcie skutkuje przeskoczeniem paska i zniszczeniem głowicy (rozrząd jest kolizyjny).

Jakich typowych usterek można się spodziewać kupując 1,9 TDI? Przy większych przebiegach często psuje się zawór N75 odpowiedzialny za sterowanie ciśnieniem doładowania. Usterka skutkuje brakiem mocy, przez co łatwo pomylić ją z awarią turbosprężarki. Jeśli zauważymy tego typu problemy w naszym aucie najpierw umówmy się na diagnostykę komputerową. Dzięki temu uda nam się uniknąć nieuczciwych mechaników, którzy będą chcieli wmówić nam, że turbosprężarka kwalifikuje się do wymiany. Koszt wymiany zaworu N75 nie powinien przekraczać 200 zł – za regenerowaną turbosprężarkę zapłacić trzeba, co najmniej, tysiąc złotych.

Często pękają również węże w układzie dolotowym. Usterka daje o sobie znać dymieniem i spadkami mocy, koszt używanych to około 150 zł. Podobna przypadłość dotyczy również węży w układzie chłodzenia.

Z czasem – pamiętajmy, że realne przebiegi większości silników 1,9 TDI przekraczają 400 tys. km - problemy sprawiają sprawiają przepływomierze powietrza i turbosprężarki. Właściciele mocniejszych wersji wyposażonych w turbiny o zmiennej geometrii łopatek muszą pamiętać, że jazda o kropelce i unikanie wysokich obrotów sprawi, że z czasem kierownica łopatek przestanie funkcjonować (zapiecze się). Raz na jakiś czas wskazane jest więc popuścić nieco wodze fantazji i „przepalić” silnik przy wysokich prędkościach obrotowych.

Problemy mogą też sprawiać dwumasowe koła zamachowe montowane w zasadzie do wszystkich jednostek o fabrycznej mocy nominalnej przekraczającej 90 KM. Koszt wymiany koła razem ze sprzęgłem waha się miedzy 1500-2500 zł. Za mniej niż tysiąc powinniśmy kupić element regenerowany, który wytrzymać powinien około 100 tys. km.

Zaletą wszystkich silników rodziny 1,9 TDI jest solidna budowa i prostota konstrukcji, dzięki czemu ceny robocizny są raczej przystępne.


Opinie i komentarze na temat artykułu

sss
5 września 2012
80MPa ha ha ha redaktorze weź się do ucz.
Artur
28 września 2012
Artykuł dobry, daje ogólne pojęcie na temat silnika TDI, zawarte w garści konkretnych informacji.

A co do tego ciśnienia na wtrysku.... Przeliczyłem sobie dokładnie ;)

80 MPa to jest ok 800 atmosfer :) dokładnie 782 atmosfery.
80 atmosfer, które prawdopodobnie miały się w tekście pojawić to 8,184 MPa :)

Pozdrawiam.

Zobacz także

Volkswagen Golf 8.5 Variant | Dobrze jest słuchać klientów

Volkswagen Golf 8.5 Variant | Dobrze jest słuchać klientów 2025-03-27

VW Golf to samochód, którego nikomu nie trzeba przedstawiać - ikona motoryzacji, która zbudowała segment aut kompaktowych. W 2019 roku na rynku pojawiła się ósma generacja tego modelu i wraz z tym coś w trybach niemieckiej machiny się zacięło. Auto...
Audi A6 Avant nowej generacji

Audi A6 Avant nowej generacji 2025-03-04

Nazewnictwo modeli Audi to prawdziwa telenowela. Całkiem niedawno niemiecki producent przyjął wersję, ze liczby parzyste w nazwie są zarezerwowane dla samochód elektrycznych, nieparzyste - dla spalinowych. Dlatego nowa generacja A4 nazywa się A5, a nowa...
Skoda Superb z nowym napędem hybrydowym

Skoda Superb z nowym napędem hybrydowym 2025-01-20

Skoda Superb z nadwoziem liftback otrzyma napęd hybrydowy plug-in. Układ napędowy łączy silnik 1.5 TSI z silnikiem elektrycznym, zapewniając moc systemową 204 KM. Do tej pory napęd ten był dostępny wyłącznie w Superbie Combi.
Skoda Octavia Business Edition. Nowość

Skoda Octavia Business Edition. Nowość 2024-09-18

Skoda systematycznie zwiększa gamę wersji wyposażeniowych Octavii. Niespełna miesiąc temu w cennikach pojawiła się wersja najtańsza, czyli Essence oraz najdroższa, czyli RS. Teraz gama poszerza się o wersję limitowaną Business Edition, którą...
Skoda Octavia Essence i RS. Polskie ceny

Skoda Octavia Essence i RS. Polskie ceny 2024-08-24

Skoda Octavia IV debiutowała w 2019 roku, a w lutym 2024 roku została poddana modernizacji. Trzeba zauważyć, że auto ma już solidny staż rynkowy, a jest zaskakująco rzadkim, jak na popularność poprzednich generacji, widokiem na polskich drogach.
Audi RS3 po modernizacji

Audi RS3 po modernizacji 2024-08-21

Wiosną 2024 roku Audi A3 zostało poddane modernizacji. Nie dziwi więc fakt, że podobnym zabiegom poddano usportowioną wersję tego modelu, czyli RS3. Warto się zainteresować tym samochodem, bo to jeden z ostatnich prawdziwych hot-hatchów i jeden z...

NAJCZĘŚCIEJ POSZUKIWANE

Jesteśmy też na Facebook Nasz kanał na YouTube RSS