Alfa 146 to pierwszy model Alfy opracowany po przejęciu tej firmy przez Fiata. Samochód początkowo stanowił hybrydę rozwiązań nowych, zaproponowanych przez Fiata (cała koncepcja auta) i odziedziczonych po Alfie (silniki boxer). Jednostki napędowe Alfy, które dobrze sprawowały się w lekkich modelach z lat 80-tych i początku 90-tych nieco gorzej wypadały w bezpieczniejszych, a przez to cięższych modelach opracowanych przez Fiata. Zbyt mała moc pociągała za sobą zbyt wysokie zużycie paliwa, dlatego Fiat zadecydował o wycofaniu boxerów i zastąpieniu ich przez nowo opracowane, dwuświecowe silniki Twin Spark. Cechowało je wysokie wysilenie, niewiele mniejsze zużycie paliwa (większe od konkurencji o podobnej pojemności, ale mniejszej mocy), zły stosunek do gazu (proszenie się o kłopoty) oraz problemy z wariatorem. Wariator odpowiadał za zmianę faz rozrządu i - szczególnie podczas miejskiej eksploatacji - odmawiał współpracy już po kilkunastu tysiącach km. Uszkodzony wariator, który w skrajnym wypadku mógł doprowadzić do zerwania rozrządu, daje o sobie znać klekotem przypominającym diesla przez kilka sekund po uruchomieniu silnika. Uwaga! Rozrząd należy wymieniać maksymalnie co 60 tys. km, a nie podane w instrukcji 120 tys.