chceauto.pl
x

BMW 3 2014

Oceny użytkowników3.9130/5. Głosy: 23
Ocena: 3.91/5
Głosy: 23.

Dostępne silniki

benzyna

16i 28i 20i 35i 30i 25i M

diesel

20d 16d 18d 25d 30d 35d

hybryda

ActiveHybrid

E90/E91/E92/E93 (2005-2014)

Typoszereg E90 to już piąte wcielenie popularnej "trójki". Samochód w 2005 roku zastąpił model E46 i, po niewielkich zmianach, dostępny jest w ofercie bawarskiej firmy do dzisiaj.

Auto oferowane jest w czterech wersjach nadwoziowych: jako sedan (E90), kombi (E91), produkowane od 2006 roku coupe (E92) oraz wprowadzony rok później kabriolet (E93). W 2008 roku sedan i kombi poddane zostały liftingowi, kabriolet i coupe na swoją kolej czekały do 2010 roku.

Wprawdzie dyskusyjna stylistyka nowego modelu nie wszystkim przypadła do gustu, ale autu nie można odmówić typowego dla BMW temperamentu. Tylny napęd i mocne jednostki napędowe sprawiają, że jest to idealna propozycja dla osób czerpiących przyjemność z jazdy. Pod warunkiem jednak, że ich portfel skrywa przynajmniej kartę kredytową o sporym limicie.

Nie jest niespodzianką, że nowe samochody BMW w salonach są bardzo drogie, szczególnie jak na polskie warunki. Wysokie ceny powodują, że w ciągu pierwszych lat eksploatacji spadek wartości jest bardzo wysoki. W efekcie 3-letnią "trójkę" można kupić już za około połowę salonowej wartości. Czy warto?

Szukając samochodów z początku produkcji należy zwrócić uwagę na bieżące serwisowanie w ASO. To warunek konieczny wyeliminowania wad wieku dziecięcego. Zdecydowanie lepiej wybrać droższe egzemplarze z polskim rodowodem i historią udokumentowaną książką serwisową niż auta przywiezione do Polski. W przypadku tych ostatnich ryzyko natrafienia na egzemplarz powypadkowy jest bardzo wysokie. Ciągle wysoka wartość samochodów powoduje, że handlarzom opłaca się kupić nawet auta kompletnie zniszczone w wypadkach, które w Polsce są jak najmniejszym kosztem naprawiane, co nie gwarantuje ani bezproblemowej eksploatacji ani wysokiego poziomu bezpieczeństwa.

Jeśli importowane auto jest bezwypadkowe, a nie ma książki serwisowej, a w dodatku napędzane jest dieslem, sugeruje to potężny przebieg i cofany licznik. Trzeba ten fakt wziąć pod uwagę, szczególnie, że to właśnie jednostki wysokoprężne dominują na rynku samochodów używanych.

A koszty utrzymania diesla z wysokim przebiegiem nie będą małe. Liczyć trzeba się z usterkami dwumasowego koła zamachowego (zużywają się często po ok. 100 tys. km), zużyciem wtryskiwaczy (chociaż i tak akurat ten element zaliczyć trzeba do odpornych) czy turbosprężarki. Czasem przytrafiać się mogą nieszczelności w przewodach intercoolera oraz hałasujące koło pasowe. Koszty usunięcia usterek nie są niskie i zaczynają się od około tysiąca złotych za koło pasowe a kończą na 3-4 tys. zł za naprawę turbosprężarki czy wymianę koła dwumasowego.

Powyższe uwagi dotyczą w równym stopniu silników czterocylindrowych, dwulitrowych, niezależnie od mocy (warto zwrócić uwagę, że mocniejsze wersje, produkowane od 2007 roku, mają układ rozrządu na łańcuchu montowany od strony skrzyni biegów, w razie usterki koszty wymiany łańcucha będą bardzo wysokie) i sześciocylindrowych.

Wszystkie diesle posiadają standardowo filtr cząstek stałych, a więc trzeba zwrócić uwagę na poziom oleju. Jeśli rośnie, trzeba liczyć się z pogorszeniem właściwości smarnych (rozcieńczenie paliwem), co powinno skłonić właściciela do szybkiej wymiany oleju. Zwlekanie to proszenie się o kłopoty.

Którego diesla wybrać? Wszystkie maja rozrząd oparty na łańcuchu, a najlepszym kompromisem między osiągami, a kosztami utrzymania będą jednostki dwulitrowe o mocach 143 lub 163 KM.

Mimo bogatej salonowej oferty, mniejszym powodzeniem cieszą się silniki benzynowe. Powód jest oczywiście jeden - wyższe zużycie paliwa. Jeśli ktoś jest zdecydowany na benzynowe BMW 3 powinien wybrać auto pozbawione bezpośredniego wtrysku benzyny. Powód to problemy z cewkami zapłonowymi i wtryskiwaczami, które zużywają się zaskakująco szybko (zdarzają się usterki już po kilkudziesięciu tys. km).
Silniki benzynowe z klasycznym wtryskiem (2.0 o mocach 129, 150 i 173 KM oraz 2.5 218, 3.0 258 i 306 KM) zużywają więcej paliwa ale są mniej usterkowe.

BMW produkuje samochody przeznaczone dla kierowców ceniących wrażenia z jazdy. Stąd mocne silniki oferujące wysokie osiągi oraz sportowo zestrojone zawieszenie, które niektórym może wydać się za twarde. Co ciekawe jednak okazuje się ono zaskakująco odporne na trudy eksploatacji na polskich drogach.

Wyposażenie wszystkich BMW 3 tej generacji jest bardzo bogate. Standardowym wyposażeniem jest m.in. układ stabilizacji jazdy DSC, w opcji dostępny był układ napędu wszystkich kół. Wszystkie auta wyposażono w klimatyzację (od liftingu automatyczną), pełną elektrykę, a od 2007 - w alternatory z funkcją odzyskiwania energii kinetycznej podczas hamowania i układ start-stop.

Wszystkie samochody posiadają również zintegrowany system zarządzania samochodem iDrive oraz uruchamianie samochodu przyciskiem (kluczyka nie trzeba wyjmować z kieszeni).

Wysokie nasycenie elektroniką ma też swoje minusy - zdarzają się usterki, które nawet potrafią unieruchomić auto, chociaż ich usunięcie wymaga jedynie pracy z komputerem (np. elektroniczna blokada kierownicy).

Za to jako wpadkę należy potraktować zdarzające się łuszczenie lakieru z plastików na drzwiach. Nie wpływa to na funkcjonalność samochodu, ale w tak drogim aucie nie jest dopuszczalne...

Czy warto kupić używane BMW 3? Tak, ale trzeba rozsądnie wybrać dany egzemplarz, zdecydowanie unikając aut powypadkowych i bez udokumentowanej historii serwisowej. No i trzeba wziąć pod uwagę to, że usunięcie ewentualnych usterek nie będzie tanie. Za to, gdy usterek nie będzie to BMW 3 dostarczy naprawdę sporo przyjemności z jazdy...

F30/F31 (2012-2017)

Typoszereg F30 to najnowsza "Trójka" w dziejach producenta z Bawarii. Samochód zastąpił w ofercie BMW 3 typoszeregu E90. Auto jest zupełnie nową konstrukcją zbudowaną w oparciu o opracowaną od podstaw płytę podłogową. Pojazd dostępny jest w trzech wersjach nadwoziowych, jako: Sedan (F30), touring (F31) oraz hatchback (F34).

Gran Turismo F34 (2013-2017)

BMW 3 GT to "powiększona" trójka oferowana w Europie od 2013 roku. Auto wyróżnia się nadwoziem typu hatchback przypominającym nieco "czterodzrzwiowe coupe". W połowie 2016 roku BMW zafundowało modelowi kurację odmładzającą. Zgodnie z przyjętą regułą zmiany w wyglądzie karoserii graniczyły się do pasów przedniego i tylnego. Auto otrzymało m.in. nowe, wykonane w technologii LED, reflektory (w tym przeciwmgłowe). Zmodernizowana karoseria mierzy dokładnie 4824 mm długości i legitymuje się rozstawem osi 2920 mm. W stosunku do standardowej trójki kierowca siedzi aż o 59 mm wyżej.

Klienci mają do wyboru trzy wersje wyposażeniowe: Sport Line, Luxury Line i M Sport. Niezależnie od wybranej opcji wszystkie modele – standardowo – otrzymują „inteligentne” wspomaganie kierownicy servotronic, dwustrefową klimatyzację automatyczną czy system dostępu bezkluczykowego.

Wszystkie silniki wykorzystują technologię BMW TwinPower Turbo. Ofertę otwierają trzy nowe jednostki benzynowe. Ich moc waha się od 184 KM do 326 KM. W cennikach pojawi się też pięć silników Diesla (od 150 KM do 313 KM).

Podstawowe wersje - BMW 320i Gran Turismo, 318d Gran Turismo oraz 320d Gran Turismo – oferowane będą z ręczną skrzynią biegów o sześciu przełożeniach (opcjonalnie 8-stopniowy automat). BMW 330i Gran Turismo, BMW 340i Gran Turismo oraz BMW 325d Gran Turismo oferowane będą w standardzie z automatyczną skrzynią Steptronic.

Wszystkie wersje benzynowe, jak również BMW 320d Gran Turismo i BMW 330d Gran Turismo, będą dostępne będą również w wersje 4x4 xDrive. Topowy diesel - BMW 335d xDrive Gran Turismo – otrzyma napęd na cztery koła w standardzie. W sumie klienci będą teraz mieć do wyboru aż 18 konfiguracji napędu.

NAJCZĘŚCIEJ POSZUKIWANE

Jesteśmy też na Facebook Nasz kanał na YouTube RSS