Bugatti-Rimac to nazwa spółki joint venture chorwackiego Rimaca i Bugatti, w której 45 proc. udziałów należy do Porsche. Zarządzana przez Mate Rimaca spółka produkuje obecnie samochody elektryczne Rimac oraz napędzane silnikami W16 spalinowe samochody Bugatti.
Jednak 16-cylindrowy silnik Bugatti konstrukcyjnie ma już 20 lat, przecież zaczynał karierę rynkową od Veyrona w 2005 roku, stąd marka zamierza kończyć jego produkcję. Ostatnio egzemplarz Chirona trafi do odbiorcy wiosną, a do końca roku z salonów wyjadą ostatnie sztuki Bugatti Bolide i Mistral.
- Bugatti Tourbillon. Napęd
- Bugatti Tourbillon. Wnętrze
- Bugatti Tourbillon. Cena i rynkowa premiera
Bugatti Tourbillon. Napęd
Co w zamian? Na początek Bugatti Tourbillon czyli hipersamochód z hybrydowym układem napędowym typu plug-in. Jego sercem jest całkowicie nowy wolnossący silnik spalinowy V16 o pojemności 8,3 l, który generuje 1000 KM. Współpracuje on łącznie z trzema silnikami elektrycznymi, dwoma zamontowanymi z przodu i jednym z tyłu, które generują 800 KM. W ten sposób moc systemowa Bugatti Tourbillon wynosi równie 1800 KM.
Bugatti Tourbillon
Silnik spalinowy współpracuje z nową dwusprzęgłową skrzynią biegów o ośmiu przełożeniach. Samochód posiada napęd na wszystkie koła. Producent nie ujawnia czasu rozpędzania do 100 km/h, ale prędkość maksymalna ma wynosić 445 km/h.
Bateria o pojemnośći 25 kWh ma zapewniać zasięg w trybie elektrycznym do 60 km. Dzięki technologii hybrydowej Bugatti Tourbillon ma zużywać nawet 70 proc. mniej paliwa niż Chiron.
Bugatti Tourbillon
Bugatti Tourbillon. Wnętrze
Na uwagę zasługuje kabina Bugatti Tourbillon. Centralne miejsce zajmuje prawdziwe dzieło sztuki - do obudowy kolumny kierowniczej przymocowano zestaw zegarów i mamy tu na myśli prawdziwe zegary, stworzone przez szwajcarskich zegarmistrzów. Zegary pozostają nieruchome podczas kręcenia kierownicą, a cały panel składa się z 600 części i waży 700 g. W jego budowie wykorzystano m.in. szafiry i rubiny.
Bugatti Tourbillon
To właśnie od panelu zegarów wzięła się nazwa samochodu. Tourbillon to po francusku trąba powietrzna, ale również mechanizm obracania wskazówek zegara.
Na konsoli środkowej znajdziemy kryształ i aluminium. Samochód uruchamia i gasi się dźwignią. W aucie znajdziemy jeden ekran, umożliwiający sparowanie auta z telefonem i obsługę systemu infotaiment. Wysuwa się on na żądanie z górnej części konsoli środkowej, a cała operacja zajmuje 5 sekund.
Bugatti Tourbillon
Bugatti Tourbillon. Cena i rynkowa premiera
Bugatti zamierza wyprodukować 250 egzemplarzy Tourbillona. Będą one składane ręczne, w zakładzie w Molsheim. Ceny nowego hipersamochodu zaczynają się od 3,8 euro (bez podatków). Pierwsze egzemplarze wyjadą z salonów w 2026 roku.