Chrysler PT Cruiser to oryginalny samochód, który przetrwał w produkcji niezwykle - jak współczesne standardy - długo. Samochód, którego nadwozie utrzymane jest w stylu amerykańskich wozów z lat pięćdziesiątych, dostępny był w sprzedaży od 2000 roku. Produkcję, bez prezentowania następcy zakończono dopiero 9 lat później.
PT Cruiser był dostępny w europejskiej sieci dystrybucyjnej Chryslera, sprzedawano go nawet z silnikami wysokoprężnymi. Na Starym Kontynencie model ten jednak nigdy nie zdobył takiej popularności, jak w USA. Za oceanom kupowano go powszechnie, w Europie trafiał do nielicznych indywidualistów.
Niestety, rzucająca się w oczy sylwetka ma swoją cenę. Samochód jest nisko zawieszony, co w połączeniu z dużym, typowo amerykańskim, promieniem zawracania utrudnia manewrowanie. Nie wszystkim przypadnie też do gustu wnętrze, głównie za sprawą nieco „kiczowatej” stylistyki i niewielkiej ilości schowków. Ilość miejsca również nie jest szczególnie imponująca, jednak PT z roli rodzinnego pojazdu wywiąże się równie dobrze, jak inne pojazdy należące do segmentu kompaktów. Tylne fotele można złożyć, a nawet zdemontować, zyskując dużą przestrzeń bagażową, a oparcie prawego przedniego fotela można położyć, co umożliwia przewóz długich przedmiotów.
Zawieszenie Chryslera PT Cruiser nie należy do skomplikowanych. Z przodu znajdziemy klasyczne kolumny McPhersona, z tyłu - sztywną belkę wspartą drążkami Watta. Nic więc dziwnego, że chociaż samochód sprzedawano w specyfikacji europejskiej, to prowadzi się on po amerykańsku: o szaleństwach można zapomnieć, auto najlepiej czuje się podczas spokojnej jazdy na wprost. Same drążki Watta okazują się przy tym słabą stroną zawieszenia, stosunkowo szybko wybija się ich łącznik, co objawia się stukami dochodzącymi z tylnego zawieszenia. Na szczęście naprawa nie jest droga. Gorzej, że wybite tuleje wiążą się niestety z koniecznością wymiany całych przednich wahaczy. To już jednak zdarza się rzadziej.
Jak już wspomnieliśmy, PT Cruiser w Europie był sprzedawany również z silnikami wysokoprężnymi. W tamtym czasie Chrysler był związany aliansem z Daimlerem, nic więc dziwnego, że pod maską PT Cruisera znajdziemy silnik Mercedesa. Jest to dobrze znana i sprawdzona jednostka 2.2 CDI (u Chryslera oznaczona CRD). Moc zmieniała z biegiem lat, początkowo było to 121 KM, po przeprowadzonym w 2006 roku liftingu wzrosła do 150 KM.
Silnik ten to trwała jednostka, dobrze znosząca duże przebiegi, z dość trwałym osprzętem, chociaż trzeba liczyć się z eksploatacyjnym zużyciem wtryskiwaczy czy turbosprężarki. Typową usterką jest awaria klap wirowych w kolektorze dolotowym. Nie można niestety liczyć na szczególnie niskie zużycie paliwa, ale i tak pod tym względem silnik ten nie ma konkurencji w porównaniu do dostępnych w PT Cruiserze jednostek benzynowych.
Co jeszcze psuje się w PT Cruiserze? Czasami we znaki daje się też instalacja elektryczna, przepalają się żarówki (a ich wymiana nie jest łatwa), rozładowuje akumulator, zdarzają się usterki wspomagania kierownicy, czasem użytkownicy skarżą się na rdzę, która pojawia się nawet na bezwypadkowych egzemplarzach. Drobnych usterek jest niestety sporo, o czym świadczy m.in. niemiecki ranking TUV (opracowywany na podstawie liczby usterek odkrytych podczas okresowych badań technicznych), w którym PT Cruiser regularnie zamyka zestawienia i to w różnych przedziałach wiekowych (liczba usterek gwałtownie rośnie dla samochodów 6-letnich i utrzymuje się na wysokim poziomie aż do najstarszych uwzględnianych w zestawieniu, czyli 11-letnich). Warto przy tym zwrócić uwagę, że nikt świadomie nie jedzie na przegląd zepsutym samochodem, są więc to drobiazgi, których kierowca nie jest świadomy, ale które jednak owocują negatywnym wynikiem badania. Może to więc być i spalona żarówka i nierówno działające hamulce.
Serwisowania Chryslera PT Cruiser nie trzeba się bać. Chociaż części raczej nie dostaniemy w osiedlowym sklepie motoryzacyjnym, to nie ma większego problemu z zamówieniem ich w internecie. Ceny większości elementów nie są wygórowane. Większy problem może wystąpić w przypadku konieczności napraw blacharskich. W tym wypadku zamienników brak i trzeba będzie skorzystać z usług ASO lub próbować ratować się elementami używanymi, o które również nie będzie łatwo.
Oferta rynkowa Chryslerów PT Cruiser nie jest szeroka. To samochód dla fanów marki, a właściwie nawet - modelu, i czasem trzeba dobrze poszukać, by znaleźć ciekawy egzemplarz. Analogicznie - mogą być problemy z odsprzedażą. Atutem jest natomiast cena, która jest niższa niż w przypadku europejskich konkurentów, czyli głównie niemieckich samochodów kompaktowych.