Samochody elektryczne nie sprzedają się tak, jak miały. Nie tylko sprzedaż nie rośnie, ale wręcz możemy mówić o załamaniu rynku. Dlatego producenci rozpoczęli walkę o obniżenie cen aut na prąd. Można zrobić wyłącznie w jeden sposób - zmniejszając pojemność baterii, a więc i zasięg. W tym kierunku poszedł Stellantis z Fiatem Grande Panda.
- Fiat Grande Panda. Nadwozie
- Fiat Grande Panda. Napęd elektryczny
- Fiat Grande Panda. Cena
- Fiat Grande Panda. Ładowanie
Fiat Grande Panda. Nadwozie
Fiata Grande Panda został oparty na tej samej platformie, która wykorzystywana jest nie tylko w Citroenie C3, ale również szeregu innych modeli, np. tych produkowanych w Tychach, a więc w Jeepie Avenger, Fiacie 600e i Alfie Romeo Junior. Grande Punto może być więc dostępne w wersji elektrycznej i hybrydowej. Auto ma tylko 3,99 m długości, a więc plasuje się poniżej średniej segmentu B, która wynosi 4,06 m. Stylistycznie nawiązuje do Pandy z lat 80., której cechą szczególną były proste geometryczne kształty i krótkie zwisy.
Fiat Grande Panda
Fiat Grande Panda. Napęd elektryczny
O ile w C3, Jeepie Avenger i Alfie Romeo Junior znajdziemy silnik elektryczny o mocy 156 KM i baterię o pojemności 54 kWh, to w Fiacie Grande Panda niespodziewanie zastosowano słabszy układ napędowy. Silnik generuje zaledwie 113 KM, a energię elektryczną czerpie z akumulatora o pojemności 44 kWh. W efekcie zasięg wg WLTP w cyklu mieszanym ma wynosić tylko 320 km, a więc realnie może 250 km.
Fiat Grande Panda
Osiągi również nie są rewelacyjne. O ile jeszcze można zaakceptować czas rozpędzania do 100 km/h wynoszący 11 s, to już prędkość maksymalna 132 km/h nie robi dobrej reklamy samochodom na baterie. Abstrahując od tego, że przy takiej prędkości energia wyczerpie się zapewne po godzinie jazdy.
Fiat Grande Panda. Cena
Skąd pomysł na taki napęd? Od księgowych. Dzięki temu elektryczny Fiat Granda Panda, który właśnie wszedł do sprzedaży we Francji i Holandii (ciekawe, że w "rodzimych" Włoszech jeszcze nie), mógł zadebiutować w cenie poniżej 25 tys. euro.
Fiat Grande Panda
Fiat Grande Panda. Ładowanie
Akumulator Fiata Grande Panda można ładować za pomocą zintegrowanego, chowanego pod maską kabla z mocą do 7 kW, wówczas uzupełnienie energii od 20 do 80 proc. zajmuje 3 godziny i 45 minut. Jeśli skorzystamy z wallboxa o mocy 11 kW, czas spada do niespełna 3 godzin, natomiast ładowanie prądem stałym na stacji szybkiego ładowania możliwe jest z mocą 100 kW i trwa 33 minuty (również w zakresie 20-80 proc.)
Fiat Grande Panda
Fiat Grande Panda będzie sukcesywnie wprowadzany na kolejne rynki. Pozostaje czekać na wersję spalinową z miękką hybrydą, która zapewne będzie napędzana przez benzynowy silnik 1.3 o mocy 136 KM.