Czwarta generacja Forda Focusa została zaprezentowana wiosną 2018 roku. Model ten był pierwszym autem Forda bazującym na nowej platformie C2.
Nadwozie auta ma 4378 mm długości (4668 mm w wersji kombi), 1825 mm szerokości i 1454 mm wysokości (1481 mm w kombi – z relingami). W porównaniu do poprzednika aż o 53 mm zwiększył się rozstaw osi. Docenią to zwłaszcza pasażerowie tylnej kanapy. Na wysokości kolan przybyło ponad 50 milimetrów. Szerokość na wysokości ramion zwiększyła się o prawie 60 milimetrów.
Ford Focus IV jest dostępny w kilku liniach modelowych. Oprócz topowej – Vignale, która wyróżnia się m.in. przednim dolnym wlotem powietrza „od narożnika do narożnika” - do wyboru są też m.in. usportowione ST line i uterenowiona odmiana Active. Pierwszą poznamy po dodatkowym ospojlerowaniu, druga wyróżnia się podwyższonym prześwitem, ochronnymi szarymi osłonami nadkoli i progów drzwiowych, płytami osłaniającymi podwozie z przodu i z tyłu, nakładkami progowymi kontrastowo pomalowanymi na kolor srebrny i zaprojektowanym dla tej wersji pasem przednim.
Ford Focus IV otrzymał większą paletę zaawansowanych funkcji, niż jakikolwiek inny pojazd tego producenta. Znalazł się wśród nich np. system Ford Co-Pilot360, na który składa się wiele rozwiązań zwiększających poziom ochrony, poprawiających prowadzenie pojazdu. To np. adaptacyjny tempomat ACC z funkcją Stop & Go czy system reflektorów adaptacyjnych z oświetlaniem przewidywanego toru jazdy i doświetlaniem zakrętów.
Opatentowana przez Forda integracja funkcji odczytywania znaków drogowych w celu optymalizacji oświetlenia drogi umożliwia poszerzenie oświetlanego obszaru na skrzyżowaniach i rondach.
Nowy Focus to też pierwszy dostępny w Europie model Forda oferowany z wyświetlaczem przeziernym (HUD).
Europejskie odmiany budowane są w zakładzie montażowym Forda w Saarlouis w Niemczech.