FSO to w zasadzie jedyna polska szerzej rozpoznawalna w świecie „marka” jakiej dorobiliśmy się w okresie PRL. Fabryka Samochodów Osobowych - FSO to skrót waśnie tych trzech wyrazów - rozpoczęła działalności w 1951 roku. Pierwszym produkowanym na warszawskim Żeraniu pojazdem była licencyjna Warszawa M20 (na licencji radzieckiej Pobiedy). Następnie z warszawskiej fabryki wyjeżdżały Syreny (od 1957 r.) Fiaty 125p (od 1965 r.) i Polonezy (począwszy od roku 1978). Po upadku żelaznej kurtyny zakład do dziś nie może sobie znaleźć miejsca na rynku. Początkowo, na partnera strategicznego wybrano koreańskie Daewoo, które - po owocnej początkowo współpracy - zbankrutowało. W tym czasie na Żeraniu produkowano m.in. takie modele jak Espero, Tico, Lanos, Nubira i Tacuma. Po upadku Daewoo przez jakiś czas produkowano jeszcze pojazdy w oparciu o koreańskie rozwiązania techniczne, dlatego właśnie na rynku spotkać można takie pojazdy jak FSO Matiz (produkowane do 2007 r.) czy FSO Lanos (produkcja do 2008 r.). Od 2005 roku firma jest własnością ukraińskiego koncernu AutoVaz i wytwarza samochody marki Chevrolet.