Pod względem wyglądu samochód nie stanowi niespodzianki. Agresywna stylizacja, podporządkowana aerodynamice i budowaniu odpowiedniego poziomu docisku (stosowano komputerowe badanie dynamiki płynów, metoda ta jest powszechna w F1) jest właściwie identyczna, jak w pokazywanym już wcześniej prototypie. Uważny obserwator może dostrzeże jedynie, że zrezygnowano z wyprowadzania tylnych świateł na spojler. Zastosowano rozwiązanie tańsze, takie jak w zwykłych wersjach Civika.
A co znajdziemy pod maską Hondy Civic Type R? Japończycy zapowiadali, że moc samochodu będzie wynosiła przynajmniej 280 KM. W podobnej sytuacji najczęściej jest tak, że faktycznie jest to najwyżej 5 KM więcej. Jednak Honda pozytywnie zaskoczyła - z dwulitrowego turbodoładowanego silnika VTEC "wyciągnięto" aż 310 KM mocy (przy 6500 obr/min) oraz 400 Nm momentu obrotowego (dostępny od 2500 obr/min). Co więcej, czerwone pole na obrotomierzu zaczyna się dopiero przy 7000 obr/min, co jest wartością typową raczej dla wysokoobrotowych silników atmosferycznych niż jednostek wspomaganych przez turbosprężarkę.
Niestety, napęd trafia wyłącznie na koła przednie (za pośrednictwem manualnej skrzyni sześciobiegowej), co niewątpliwie jest tańsze w produkcji, ale niesie ograniczenia w przekazywaniu momentu obrotowego na asfalt. To głównie przez problemy z trakcją samochód przyśpiesza do 100 km/h 5,7 s, co i tak uznać trzeba za wynik rewelacyjny. Prędkość maksymalna to 270 km/h.
Honda Civic Type R porusza się na kołach 235/35/R19, które ukryto pod poszerzonymi błotnikami. Za hamowanie odpowiadają czterotłoczkowe (z przodu) hamulce z podwójnie wentylowanymi tarczami o średnicy 35 cm.
Układ zawieszenia został dopracowany na północnej pętli toru Nurburgring. Honda Civic Type R posiada specjalną konstrukcję przedniego zawieszenia, która ma ograniczyć wpływ momentu obrotowego trafiającego na koła przednie koła na kierownicę (szarpanie). W aucie zastosowano aktywne amortyzatory (Adaptive Damper System).
Nowością jest uruchamiany specjalnym przyciskiem tryb jazdy "+R". Usztywnia on o 30 proc. zawieszenie, zmienia siłę wspomagania kierownicy oraz szybkość reakcji na gaz (zmienia się mapa silnika).
Wnętrze samochodu utrzymano w sportowej stylistyce. Znajdziemy w nim kubełkowe sportowe fotele, małą, podciętą kierownicę czy aluminiowe nakładki na pedały.
Ponadto dostępny jest opcjonalny pakiet GT. Obejmuje on m.in. czujniki parkowania, zmierzchu i deszczu, nawigację Garmin i system Honda Connect oraz 320-watowy system grający. Lista wyposażenia obejmuje również dwustrefową klimatyzację, systemy wspomagania kierowcy (ostrzegania przed kolizją, opuszczeniem pasa ruchu, rozpoznawania znaków, automatycznych długich świateł, i monitorowania martwego kąta). Standardem jest system automatycznego hamowania w ruchu miejskim.