Zaprojektowany od podstaw model powstawał równolegle z obecnym wcieleniem Civic w wersji hatchback. Usportowiony pojazd może się pochwalić kilkoma niestandardowymi rozwiązaniami technicznymi. Przykładowo - nowe, jednomasowe(!) koło zamachowe redukuje bezwładność sprzęgła o 25 proc, a skrócenie przełożenia przekładni głównej (o 7 proc.) skutkować ma szybszą reakcja na gaz. Standardem jest też funkcja tzw. automatycznego międzygazu przy redukcji.
Nowością jest też m.in. elektrycznie wspomagany układ kierowniczy o zmiennym przełożeniu czy przednie zawieszenie z dwuosiowymi kolumnami resorująco-tłumiącymi (z tylu pracuje układ niezależnych wahaczy)
To co najważniejsze znajdziemy jednak pod maską. Moc zmodyfikowanego, doładowanego silnika 2.0 l VTEC TURBO – osiągana przy 6500 obr./min – to aż 320 KM! Jednostka generuje też moment obrotowy 400 Nm, który – dzięki turbodoładowaniu – osiągany jest w zakresie od 2500 do 4500 obr./min. Osiągi nowego Civika Type R mogą wpędzić konkurencję w kompleksy. Auto rozpędza się do 100 km/h w zaledwie 5,7 s, i osiąga prędkość maksymalną 272 km/h! Na wyposażeniu znalazł się m.in. aktywny dyferencjał LSD o ograniczonym uślizgu.
W nowym Civicu Type R kierowca ma do dyspozycji trzy tryby jazdy – do podstawowego trybu „Sport” oraz wyczynowego „+R”, dodano tryb „Comfort”. Standardem jest m.in. układ aktywnych amortyzatorów. Wszystkie tryby dostosowują pracę i charakter zawieszenia, układu kierowniczego i reakcji silnika na gaz. Oferowany w standardzie pakiet aerodynamiczny obejmuje osłony podwozia, tylne skrzydło i specjalne „generatory wirowe” na linii zejścia dachu.
Za bezpieczne zatrzymanie odpowiada – opracowany przy współpracy z Brembo – układ hamulcowy. Z przodu zastosowano czterotłoczkowe zaciski i tarcze o średnicy 350 mm. Wloty powietrza w przednim zderzaku prowadzą powietrze przez specjalne kanały do nadkola, by chłodziło tarcze i zaciski. Montowane na tylnej osi pełne tarcze żeliwne mają średnicę 305 mm, o 9 mm większą niż w poprzednim Type R.