Optima to pierwsza próba zaistnienia Kii w europejskim segmencie D. Nadwozie modelu, który zadebiutował w 2010 roku, wyszło spod ręki Petera Schreyera, który wcześniej pełnił funkcję szefa stylistów koncernu Volkswagena. Chociaż auto nie cieszy się zbyt wielkim powodzeniem (głównie za sprawą wysokich cen w salonach), bez kompleksów stawać może w szranki z Oplem Insignią czy Volkswagene Passatem. Kia przekonuje stosunkowo bogatym wyposażeniem, dobrymi właściwościami jezdnymi i... siedmioletnią gwarancją, którą objętych jest jeszcze większość egzemplarzy. Słabe strony Optimy trudno wskazać również z technicznego punktu widzenia! W pechowych egzemplarzach zdarzają się usterki elektroniki (z reguły winne są nieszczelne lub zaśniedziałe połączenia elektryczne). Narzekać można również na jakość montażu niektórych elementów kokpitu i przeciętną kulturę pracy diesla o pojemności 1,7 l (wibracje).