Kia retora to jeden z niewielu prawdziwie terenowych samochodów dostępnych na rynku wtórnym. Model produkowany był w latach 1998-2002 i stanowił cywilną wersję wytwarzanego dla wojska pojazdu o nazwie KM4200. Auto ma klasyczną, terenową budowę. Nadwozie zbudowano na solidnej ramie. W warunkach drogowych napęd trafia na tylną oś, zjeżdżając w teren możemy też „dopiąć” przednie koła (samochód wyposażony jest w reduktor). Auto zupełnie nie nadaje się do codziennej jazdy, ale w terenie sprawuje się świetnie. Stosunkowo wysoki moment obrotowy turbodiesli, reduktor i niewielki rozstaw osi sprawiają, że retora bez większych problemów pokonuje przeszkody. Co ważne – dzięki swojej surowości – auto ma opinię raczej bezawaryjnego. Użytkownicy skarżą się jedynie na problemy z tylnym zawieszeniem (pękające sprężyny) oraz nadwozie słabo zabezpieczone przed rdzą. Na szczęście, ta ostatnia omija przeważnie ramę nośną.