Kia Soul II debiutowała na początku 2013 na salonie w Nowym Jorku. Samochód na swoją europejską premierę musiał nieco poczekać - na Starym Kontynencie pokazano go dopiero w drugiej połowie roku na salonie we Frankfurcie. Samochód trafił do polskich salonów w kwietniu 2014 roku.
Stylistycznie auto nawiązuje do poprzednika, jednak jest całkowicie nowym pojazdem, opartym na płycie podłogowej Kii Cee'd II. Soul II ma nieznacznie większe wymiary od swego poprzednika. Długość całkowita wzrosła o 20 mm (do 4140 mm), podobnie jak rozstaw osi, który zwiększył się do 2570 mm. Nowy Soul jest ponadto szerszy o 15 mm (1800 mm) i niższy o 17 mm (1593mm).
Kia Soul II dostępna jest z jedną z dwóch jednostek napędowych. Podstawowy motor to benzynowy 1,6 l GDI z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Jednostka rozwija moc 132 KM i maksymalny moment obrotowy 161 Nm. Auto w tej wersji rozpędza się do prędkości maksymalnej 185 km/h - przyspieszenie do 100 km/h zajmuje mu 11,2 s.
Dla zwolenników oleju napędowego przewidziano wysokoprężną jednostkę 1,6 l CRDI. Silnik rozwija 128 KM i 260 Nm. Sprint do 100 km/h trwa 11,2 s - prędkość maksymalna to 180 km/h.
W obu przypadkach moc przenoszona jest na koła przedniej osi za pośrednictwem ręcznej (lub - jako opcja - automatycznej) sześciostopniowej skrzyni biegów.