ES to, obok LS-a, najdłużej produkowany model marki. To właśnie te dwa pojazdy debiutowały na salonie w Detroit w 1989 roku, będą pierwszymi modelami Lexusa na rynku amerykańskim. I to właśnie ES od lat jest najchętniej kupowanym w Ameryce Lexusem.
Kluczem do sukcesu ES-a była przystępna cena - pierwsza generacja tego modelu bazowała na Toyocie Camry, a więc była przednionapędowa. Tę zasadę trzymano w kolejnych generacjach, przy czym później ES bazował na Toyocie Avalon. Dzięki temu ES jest mniej skomplikowany, mniej pali i jest tańszy niż zbliżony rozmiarami tylnonapędowy GS.
Siódma generacja, która jako pierwsza trafiła na rynku Starego Kontynentu debiutowała w połowie 2018 roku.
Nowy ES zbudowany został na zupełnie nowej platformie GA-K (Global Architecture – K). Samochód jest dłuższy (o 65 mm), niższy (o 5 mm) i szerszy (o 45 mm) od swego poprzednika, ma również większy rozstaw osi (o 50 mm) oraz rozstaw kół z przodu i z tyłu (odpowiednio o 10 i 37 mm). Nowa płyta podłogowa oznacza stosowanie przedniego napędu, jednocześnie zapewnia znacznie większą sztywność nadwozia niż w poprzedniej generacji.
Platforma GA-K umożliwiła obniżenie linii pokrywy silnika. Wygląd przodu ES jest silnie zróżnicowany w zależności od wersji. Standardowe wersje mają eleganckie, pionowe listwy, rozchodzące się od centrum charakterystycznego dla Lexusa grilla w kształcie klepsydry, zaś wersje F SPORT – obecne po raz pierwszy w rodzinie ES – posiada czarną, ukośną siatkę, obecną również w otworach na rogach przedniej części samochodu.
W przeciwieństwie do poprzednich generacji, linia dachu wyraźnie opada ku tyłowi. W wersjach F SPORT dodano tylny spojler, oznakowanie oraz ciemne akcenty podkreślające sportowy charakter.
W Europie Lexus ES jest dostępny wyłącznie w hybrydowej wersji ES 300h. Źródłem mocy jest hybrydowa jednostka napędową czwartej generacji, która składa się z pracującego w cyklu Atkinsona 2,5-litrowego, czterocylindrowego silnika benzynowego oraz silnika elektrycznego.