Lexus RZ to pierwszy model tego producent od podstaw opracowany jako auto bateryjne. Samochód powstał na modułowej płycie podłogowej koncernu Toyoty o nazwie e-TNGA. Opracowano ją z myślą o samochodach elektrycznych, a pierwszym pojazdem, w którym znalazła zastosowanie jest Toyota bZ4X.
Lexus RZ ma 480,5 cm długości, 189,5 cm szerokości i 163,5 cm wysokości. Charakterystyczny dla aut elektrycznych duży rozstaw osi (pozwala zmieścić większy akumulator) wynosi 285 cm.
Wygląd samochodu nie jest zaskoczeniem. Po pierwsze, stylistycznie nawiązuje do znanych SUV-ów Lexusa o napędzie hybrydowym. Po drugie, wygląd tego modelu zdradzono podczas specjalnej konferencji prasowej w grudniu 2021 roku, na której prezes koncernu Toyoty Akio Toyoda ogłosił, że do 2030 roku Leuxs będzie produkował wyłącznie samochody elektryczne.
Przejdźmy więc do rozwiązań technicznych. Lexus RZ wykorzystuje układ e-Axle, który zadebiutował wraz z modelem UX 300e. To kompaktowy, modułowy system, na który składają się silnik, przekładnia oraz elektroniczny moduł sterujący (ECU) umieszczone pomiędzy napędzanymi kołami. W RZ rozwiązanie to jest stosowane zarówno z przodu, jak i z tyłu, co razem tworzy napęd wszystkich kół o nazwie DIRECT4. Przedni silnik wytwarza 150 kW (204 KM), tylny 80 kW (109 KM), a łączna moc wynosi 230 kW (313 KM). Auto rozpędza się do 100 km/h w 5,6 s, a jego prędkość maksymalna została ograniczona do 160 km/h. Autami elektrycznymi szybciej i tak się nie jeździ, ponieważ zasięg znika w oczach.
W systemie DIRECT4 czujniki modułu ECU zbierają informacje, oceniają i reagują na szereg czynników, w tym prędkość pojazdu, kąt skrętu i siły przeciążenia. Na podstawie tych danych obliczany jest właściwy moment obrotowy i przekazywany na każdą z osi, by zapewnić maksymalną przyczepność. Rozkład momentu obrotowego między przód i tył może być dostosowany w zakresie od 0 do 100 lub od 100 do 0 w ciągu milisekund – to zdecydowanie szybciej niż w przypadku jakiegokolwiek systemu mechanicznego.
W Lexusie RZ zastosowano składający się z 96 ogniw akumulator litowo-jonowy o pojemności 71,4 kWh. Znajduje się on pod kabiną i stanowi integralną część płyty podłogowej. Jego pozycja wpływa korzystnie na niskie położenie środka ciężkości auta. Lexus zapewnia, że duży nacisk położył na trwałość akumulatora. W efekcie powinien on zachować po 10 latach użytkowania 90% swojej pojemności.
Ciekawym rozwiązaniem w Lexusie RZ jest system One Motion Grip, czyli układ kierowniczy steer-by-wire. W tym układzie nie ma mechanicznego połączenia kół z kierownicą ani kolumny kierownicy. System wykorzystuje wiązkę elektryczną do wysyłania sygnałów z kierownicy do kół, dzięki czemu reakcja jest natychmiastowa, a kontrola nad skrętem precyzyjna. Kierowca odczuje też mniejsze drgania kierownicy podczas jazdy po nierównych drogach.
Auto ma specjalne zabezpieczenia awaryjne procesorów sterujących One Motion Grip, a także zasilanie awaryjne na wypadek utraty głównego źródła zasilania systemu. Opcjonalny system One Motion Grip jest wyposażony w wolant, który zastępuje tradycyjną kierownicę. Technologia ta wymaga od kierowcy mniejszego wysiłku – wystarczy obrócić wolant o 150 stopni, aby przejść od oporu do oporu, bez konieczności przekładania rąk. Dzięki wolantowi kierowca ma lepszy widok na zestaw wskaźników i drogę przed nim. Projektanci Lexusa mogli umieścić wyświetlacz wyżej i dalej, niż byłoby to możliwe przy konwencjonalnej kierownicy.