Kupując mazdę 323 V generacji należy być ostrożnym. Te samochody często trafiały w ręce młodych, agresywnie jeżdżących kierowców, co może oznaczać bogatą przeszłość blacharską. Z wiekiem często zaczęto montować w nich w gaz, co z kolei może negatywnie odbijać się na kondycji jednostki napędowej. Stan silnika wymaga dokładnego sprawdzenia (również pod kątem zużycia oleju), ewentualny remont może przekroczyć wartość samochodu. Poza tym trzeba liczyć się z koniecznością wymiany praktycznie wszystkich elementów eksploatacyjnych - od zawieszenia poczynając, a na sprzęgle kończąc.
VI (1998-2003)
Mazdy 323 VI generacji to samochody cieszące się dobrą opinią. Decydując się na diesla należy uważać na jakość paliwa, z kolei silniki benzynowe mogą brać olej - szczególnie 1.3 i 1.8. Zawieszenie zaskakująco dobrze znosi eksploatację na polskich drogach, a nadwozia w samochodach bezwypadkowych nie cierpią z powodu korozji.