Pierwsza generacja Mini Countryman’a opracowana pod skrzydłami BMW zadebiutowała w 2010 roku. Model przetrwał w ofercie do 2016 roku i wytwarzany był aż w pięciu różnych fabrykach BMW na całym świecie. Modele budowane z myślą o europejskim rynku powstawały w zakładach Magna Steyer w Grazu. Topowa wersja – Mini Countryman JCW (Joh Cooper Works) uzupełniła cenniki producenta w 2012 roku. Samochód miał benzynowy, turbodoładowany silnik 1,6 l o mocy 218 KM i 300 Nm (211 KM i 260 Nm w wersji na USA). Mimo praktyczniejszego niż w klasycznym Mini nadwozia samochód trudno traktować, jako jedyny środek transportu. Zawieszenie zapewnia świetne prowadzenie, ale zaledwie minimum komfortu. Nie wszystkim przypadnie też do gustu ciasne wnętrze i tandetne wykończenie (np. uchwyty na napoje, trzaski w kabinie). Z czasem pojawiają się też niedomagania ze strony elektryki czy – szybko zużywającego się – układu hamulcowego. Na całe szczęście – w przeciwieństwie do pierwszej serii „nowożytnego” Mini - Countryman nie ma z reguły problemów z korozją.