W zeszłym roku na całym świecie sprzedano 301 526 samochodów marki Mini. To najlepszy wynik w historii marki. Czemu zawdzięcza ona swój sukces?
Mini Cabrio
Gdy w 2000 roku zakończono produkcję klasycznego angielskiego Mini pesymiści przewidywali, że marka wkrótce zniknie z rynku (tak się stało np. z Roverem). Jednak szybko okazało się, że nowy właściciel praw do marki, niemieckie BMW, ma pomysł, jak przywrócić jej świetność. Po 12 latach od tego momentu gama modeli Mini obejmuje 7 różnych modeli, a na ponad 100 rynkach całego świata sprzedano w ciągu roku ponad 300 tysięcy samochodów, co jest najlepszym wynikiem w historii Mini.
Mini Cooper
Skąd tak dobry wynik? Przyjrzyjmy się, jak przebiegał rozwój Mini w ciągu ostatnich 12 miesięcy.
Ekspansja zaczęła się, gdy w lutym zeszłego roku do salonów trafiło Mini Roadster, stając się szóstym modelem w ofercie marki. To pierwszy dwuosobowy kabriolet Mini wyposażony w tekstylny dach obsługiwany ręcznie. Samochód dostępny jest w czterech wersjach silnikowych, w tym 211-konnej John Cooper Works (JCW).
Mini Roadster
Już miesiąc później, na salonie Genewie zadebiutował Mini Countryman w najmocniejszej wersji JCW. Samochód posiada napęd na cztery koła oraz doładowany silnik o mocy 218 KM.
Na kolejną premierę trzeba było poczekać do czerwca. Wtedy zadebiutowało Mini Clubvan, czyli opracowany na bazie Mini Clubman pojazd... dostawczy, wyróżniający się dzielonymi i otwieranymi na bok tylnymi drzwiami.
Mini Countryman
Inżynierowie Mini nie wypoczywali również w wakacje. Efektem ich prac było Mini Paceman, które zaprezentowano we wrześniu na salonie w Paryżu. To samochód, który producent przypisuje do segmentu SAV (Sports Activity Coupe, do którego należy również m.in. BMW X6). Paceman ma tylko dwoje drzwi oraz nadwozie w stylu coupe, opcjonalnie może być wyposażone w napęd wszystkich kół.
Mini Paceman
Druga paryska premiera przygotowana przez Mini to najszybszy samochód w ofercie marki, czyli Mini JCW GP. Ten wyprodukowany w limitowanej serii 2 tys. egzemplarzy pojazd posiada regulowane, gwintowane zawieszenie i sportowy układ hamulcowy. Źródłem mocy jest 218-konny silnik, a strojenie zawieszenia odbyło się na legendarnej północnej pętli toru Nurburgring, na której Mini JCW GP uzyskało rewelacyjny czas 8:23.
Mini Countryman
W listopadzie Mini zapowiedziało wprowadzenie zmodernizowanych silników 1.6 turbo. Układ turbodoładowania Twin Scroll i bezpośredni wtrysk benzyny uzupełniono o system zmiennych faz rozrządu, co ma zapewniać lepszą reakcję na gaz i mniejsze zużycie paliwa.
Jak widać w ciągu minionego roku rozwój Mini przebiegał niezwykle szybko. W efekcie po raz pierwszy historii marka sprzedała ponad 300 tys. samochodów. A plany na ten rok są równie ambitne, pomóc w ich realizacji ma wprowadzenie do sprzedaży Mini Paceman. Model ten w salonach pojawi się już na wiosnę, natomiast zbieranie zamówień już ruszyło. Polskie ceny Mini Paceman zaczynają się poniżej 100 tys. zł.