Peugeot 308 II generacji zadebiutował jesienią 2013 roku na salonie motoryzacyjnym we Frankfurcie, natomiast wersję kombi pokazano w marcu 2014 roku. W 2017 roku Peugeot 308 przeszedł face-lifting, a jego produkcję zakończono w 2021 roku, zastępując III generacją.
Samochód zbudowano w oparciu modułową płytę podłogową EMP2. Nadwozie mierzy 4,25 m długości i 1,46 m wysokości. W stosunku do Peugeota 308 I generacji masę auta udało się zmniejszyć średnio aż o 140 kg. Dopracowano aerodynamikę - współczynnik oporu powietrza Cx to 0,28.
W samochodzie znacznie zmniejszono zwisy (rozstaw osi to 2,62 m), pojemność bagażnika wynosi 420 litrów, z czego 22 l w schowku pod podłogą. To oznacza, że gdy auto posiada koło zapasowe, pojemność bagażnika maleje do 398 litrów.
Wnętrze samochodu to tzw. architektura i-Cockpit z małą i nisko położoną kierownicą, nad jej wieńcem umieszczono zegary. Nowością jest rezygnacja z wszelkich przycisków i pokręteł - radiem czy klimatyzacją steruje się za pośrednictwem dotykowego ekranu o przekątnej 9,7 cala.
Samochód mógł mieć bardzo bogate wyposażenie, które obejmowało m.in. adaptacyjny tempomat, kamera cofania, monitory martwego kąta, system bezkluczykowego dostępu czy Park Assist.
Pod maską nowego Peugeota 308 nie znajdziemy już klasycznych, wolnossących silników benzynowych. Bazowa jednostka to silnik 1.2 VTi o trzech cylindrach i mocy 82 KM. Auto oferowane było również z dobrze znanym, opracowanym wspólnie z BMW, doładowanym silnikiem 1.6 THP, który dostępny był w dwóch wariantach: o mocy 125 i 155 KM.
Fani silników wysokoprężnych również nie mieli zbyt szerokiego wyboru. Oferta ograniczała się do jednostki 1.6 HDI, dostępnej w dwóch wersjach: o mocy 92 i 115 KM.
Gama jednostek ewoluowała. Pojawiły się benzynowe trzycylindrowe jednostki o mocy 110 i 130 KM oraz usportowiona odmiana GT dostępna z silnikami 1.6 THP o mocy 205 KM i dieslem 2.0 BlueHDI o mocy 180 KM.
W 2015 roku w ofercie pojawił się Peugeot 308 GTi oferowany z wyłącznie z silnikiem 1.6 THP o mocy 250 lub 270 KM.
Przy okazji liftingu przeprowadzonego w 2017 roku (zmieniła się głównie przednia część nadwozia), wprowadzono do oferty dwa nowe silniki wysokoprężne: 1.5 BlueHDI o mocy 130 i 2.0 BlueHDI o mocy 177 KM.
III (2021-2023)
Peugeot 308 III generacji zadebiutował wiosną 2021 roku, a w salonach pojawił się kilka miesięcy później. W połowie 2021 roku pokazano wersję kombi, natomiast we wrześniu 2022 - wersję elektryczną.
Auto zbudowano na zmodernizowanej platformie EMP2 i chociaż w rzucie bocznym auto przypomina poprzednika, to jest to zupełnie nowa konstrukcja.
Peugeot 308 III jest aż o 11 cm dłuższy od poprzednika, mierząc 4,36 m. Jednocześnie aż o 5,5 cm zwiększono rozstaw osi, który mierzy niemal 266 cm, co przełożyło się na ilość miejsca na tylnej kanapie.
Wzrosła również pojemność bagażnika, który wynosi 412 l (1323 l po złożeniu oparć kanapy) w wersji hybrydowej i 361 l w autach z napędem hybrydowym plug in.
Kompletnie nowe wnętrze wyróżnia się ostrymi liniami i ciekawą stylistyką. W stronę kierowcy pochylono ”wiszący” dotykowy ekran na konsoli środkowej. Zachowano przy tym architekturę i-Cockpit, która oznacza niewielką kierownicę, nad jej wieńcem patrzymy na ekran cyfrowych zegarów.
Paletę jednostek napędowych otwiera znany 1,2 l PureTech o trzech cylindrach. Do wyboru są wersje: 110 KM, 130 i 155 KM. W ofercie pozostał też wysokoprężny silnik 1,5 l HDI.
Peugeot 308 jest oferowany również w wersji hybrydowej plug-in, bazującej na silniku benzynowym o pojemności 1,6 l, który współpracjue z elektrycznym silnikiem trakcyjnym o mocy 110 KM. Moc systemowa słabszej odmiany to 180 KM, mocniejszej – 225 KM. Maksymalny moment obrotowy to 360 Nm. Pojemność litowo-jonowych akumulatorów to 12,4 kWh.
Jesienią 2022 roku zaprezentowano elektryczną wersję o nazwie e-308 (również w wersji kombi). Jej źródłem mocy jest silnik elektryczny o mocy 156 KM i momencie 260 Nm, który czerpie energię z baterii o pojemności 54 kWh (51 kWh pojemności użytecznej).