Debiut Renault 19 przypada na rok 1988. Wtedy na rynku pojawił się pierwszy samochód o tej nazwie, którego głównym konkurentem miały być takie pojazdy, jak np. Volkswagen Golf, Opel Kadett czy Ford Escort. „Dziewiętnastka” oferować miała wygodne warunki podróżowania czteroosobowej rodzinie, w zawieszeniu - dość miękko zestrojonym - zastosowano kolumny McPersona i belkę skrętną. W 1992 roku na rynek weszła druga generacja modelu - Phase II - o gruntownie zmodernizowanych kształtach. Produkcja auta zakończyła się w 1996 roku, kiedy na rynku był już obecny jego następca - Renault Megane.
Z uwagi na zaawansowany wiek większości egzemplarzy, na rynku wtórnym trudno o ciekawe oferty. Zadbane auto wciąż oferuje jednak rozsądne wyposażenie, duży komfort i niskie koszty eksploatacji. Do typowych usterek kompaktowego Francuza należą m.in.: falujące obroty silnika (defekty silniczków krokowych), luzy w przekładni kierowniczej, problemy z ogrzewaniem (zapchane nagrzewnice) czy zużyte łożyska tylnej belki. Częste są też awarie pomp wodnych, zrywanie się linek od sprzęgła oraz ogólne wyeksploatowanie elementów zawieszenia (amortyzatory tylne, elementy metalowo-gumowe, drążki kierownicze, łączniki stabilizatorów). Często zdarzają się również wycieki płynów eksploatacyjnych (uszczelnienia miski olejowej, pokrywy zaworów, simmering łączący skrzynię biegów z silnikiem, rozszczelniające się chłodnice). Problemów może też przysporzyć układ elektryczny (moduły zapłonowe, cewki) najczęstszą przyczyną większości usterek są jednak zaśniedziałe lub wypalone wtyki, które naprawić można we własnym zakresie.