Producenci samochodów chętnie odwołują się do sentymentów, oferując nowe modele o napędzie elektrycznym pod kultowymi nazwami samochodów z lat 80. i 90. ubiegłego wieku. Tak postępuje m.in. Renault, które wprowadziło model 5, a teraz... sprofanowało ikoniczną nazwę - 5 Turbo.
- Renault 5 Turbo. Kultowe auto z lat 80.
- Renault 5 Turbo 3E. Nadwozie
- Renault 5 Turbo 3E. Napęd
- Renault 5 Turbo 3E. Cena i debiut rynkowy
Renault 5 Turbo. Kultowe auto z lat 80.
Renault 5 Turbo to samochód sportowy w homologacją drogową, produkowany w latach 1980-1984, luźno bazujący na Renault 5.
Samochód stylistycznie nawiązywał do tego modelu, wyróżniając się mocno poszerzonymi tylnymi błotnikami, skrywającymi znacznie szersze tylne koła. O ile klasyczne R5 miało silnik z przodu i napęd kół przednich, to R5 Turbo miała silnik umieszczony centralnie, przed tylną osią i napędzający koła tylne. Silnik o pojemności 1.4 miał mechaniczny wtrysk paliwa i oczywiście był doładowany przez turbosprężarkę Garret, stąd wzięła się nazwa - Turbo. Moc wynosiła 160 KM.
Auto produkowano głównie w celu spełnienia wymogów homologacyjnych dla auta rajdowego. Gdy powstała wymagana liczba egzemplarzy wprowadzono na rynek Renault 5 Turbo 2, nieco tańsze i bardziej "cywilne" niż Turbo 1. W sumie wyprodukowano 4987 sztuk (1820 Turbo 1 i 3167 Turbo 2).
Renault 5 Turbo 3E. Nadwozie
W nawiązaniu do tych pojazdów wprowadzono Renault 5 Turbo 3E. Nie jest większą niespodzianką, że auto nie ma turbo, bo oczywiście - nie ma silnika spalinowego, ale napęd elektryczny. Poza tym wszystko się zgadza, auto znów jest pojazdem sportowym, luźno opartym na nowym, elektrycznym Renault 5 i ma homologację drogową.

Renault 5 Turbo 3E
Renault 5 Turbo 3E zostało zbudowane na platformie stworzonej specjalnie na potrzeby tego modelu. Samochód posiada elementy przejęte z Renault 5 E Tech electric, takie jak tylne światła czy zewnętrzne lusterka, ale panele nadwozia są zupełnie inne.
Różnice w porównaniu z Renault 5 E Tech electric (długość 3,92 m i rozstaw osi 2,54 m) obejmują cofniętą szybę przednią i szerszy rozstaw osi (2,57 m). Wymiary nadwozia również są inne: długość Turbo 3E wynosi 4,08 m, szerokość - 2,03 m, a wysokość - 1,38 m.
Takie wymiary poskutkowały pewnym złagodzeniem linii nadwozia, na przykład przedniego słupka, który wydaje się płynnie opadać w kierunku przednich kół. Renault 5 Turbo 3E nie różni się długością od samochodów miejskich, jednak jego szerokość jest już typowa dla supersamochodów. Te wymiary w połączeniu z wysokimi osiągami modelu umożliwiają zaliczenie go do zupełnie nowej kategorii „mini supersamochodów”.
Renault 5 Turbo 3E posiada ten sam układ przodu co jego poprzednicy: kwadratowe reflektory – obecnie w technologii LED – wtopione w krzywizny maski, cienka listwa z trzema centralnymi segmentami i dodatkowe światła, również kwadratowe, dawniej pełniące funkcję świateł długich, a dziś stanowiące światła dzienne w technologii LED.

Renault 5 Turbo 3E
Aerodynamiczna listwa wokół przedniego zderzaka oraz przewymiarowany wylot powietrza na masce wspólnie optymalizują docisk. Poprawieniu efektywności przepływu powietrza służą boczne otwory w zderzaku, które odprowadzają powietrze przed kołami. Z kolei wloty umieszczone na tylnych nadkolach odprowadzają powietrze poniżej świateł z tyłu samochodu. Mowa tu o górnych bocznych wlotach powietrza, ponieważ dolne wloty służą do chłodzenia hamulców. W jednym z nich, po lewej stronie, została dodatkowo ukryta pokrywa gniazda ładowania akumulatora.
Specjalna listwa na boku samochodu tworzy obramowanie wzdłuż słupków przedniej szyby i linii dachu, po czym płynnie przechodzi w tylny spojler, podobnie jak w oryginalnych modelach Renault 5 Turbo i Turbo 2.

Renault 5 Turbo 3E
Renault 5 Turbo 3E. Napęd
Dwudrzwiowe i dwuosobowe nadwozie Renault 5 Turbo 3E pod szerokimi nadkolami kryje koła o średnicy 20 cali z silnikiem elektrycznym w piaście każdego z nich. Pomiędzy kołami znajdują się wszystkie układy energoelektroniczne, a pod podłogą umieszczono akumulator trakcyjny.
Całkowita masa Renault 5 Turbo 3E łącznie z akumulatorem trakcyjnym o pojemności 70 kWh wynosi zaledwie około 1450 kilogramów. Przy napędzie o mocy systemowej 540 KM (dwa silniki po 200 kW) oznacza to stosunek masy do mocy wynoszący 2,7 kg/KM, porównywalny z supersamochodami.

Renault 5 Turbo 3E
Dzięki temu Renault 5 Turbo 3E przyspiesza do 100 km/h w mniej niż 3,5 s.
Zasięg w cyklu WLTP ma wynosić 400 km, czyli przy spokojnej jeździe może się uda przejechać 300 km. Pełne naładowanie akumulatora prądem przemiennym przy pomocy ładowarki pokładowej o mocy 11 kW zajmuje około ośmiu godzin.
Podczas jazdy na torze Renault 5 Turbo 3E jest w stanie wykonać kilka szybkich okrążeń z prędkością do 270 km/h, a następnie doładować swój akumulator w krótkim czasie dzięki układowi elektrycznemu o napięciu 800 V i mocy ładowania prądem stałym wynoszącej 350 kW. Ładowanie od 15 do 80 proc. pojemności akumulatora zajmuje 15 minut.

Renault 5 Turbo 3E
W kabinie Renault 5 Turbo 3E znajdziemy dwa kubełkowe fotele i fabryczną klatkę bezpieczeństwa. Przed kierowcą znajdują się dwa ekrany o przekątnej 10,1 i 10,25 cala pochodzące z Renault 5.

Renault 5 Turbo 3E
Renault 5 Turbo 3E. Cena i debiut rynkowy
Renault 5 Turbo 3E zostanie wprowadzone na kilka kluczowych rynków, takich jak Europa, Bliski Wschód, Japonia czy Australia, w liczbie 1980 sztuk, będącej hołdem dla roku, w którym do sprzedaży trafiło Renault 5 Turbo. Wszystkie egzemplarze będą numerowane.
Klienci będą mogli opcjonalnie wybrać numer egzemplarza przy składaniu zamówienia. Przyjmowanie rezerwacji rozpocznie się już w najbliższych tygodniach, a pierwsze dostawy będą miały miejsce do końca 2027 roku.
Oficjalne ceny nie są jeszcze znane, ale nieoficjalnie mówi się o kwocie około 150 tys. euro, a więc o około 20-30 tys. euro wyższej niż dziś kosztuje utrzymane w stanie kolekcjonerskim Renault 5 Turbo z lat 80.