Nieco azjatycka stylistyka pierwszej generacji Renault Koleos nie jest dziełem przypadku - samochód opracowany został głównie w Korei przez firmę Samsung. Auto debiutowało na rynku w 2008 roku, trzy lata później przeprowadzono pierwszy lifting, a w 2013 roku samochód po raz kolejny został poddany zabiegom odświeżającym.
Auto zaprojektowano w taki sposób, by w stosunkowo niewielkim nadwoziu połączyć zalety SUV-a i minivana. Dzięki temu przestrzeń w kabinie oraz ergonomia powinna zadowolić większość nabywców.
Auto wyposażone jest w napęd na cztery koła, przy czym przez większość czasu moment obrotowy trafia głównie na przednią oś. Koleos, który jest rzadkim widokiem na naszych drogach cieszy się raczej dobrą opinią. Auto - poza nielicznymi usterkami elektroniki pokładowej - nie jest nękane przez poważne usterki. Przed zakupem warto jednak zapoznać się z cenami części zamiennych. Ograniczona podaż tych pojazdów wymusza korzystanie z Autoryzowanych Stacji Obsługi, co w przyszłości może znacznie spotęgować koszty utrzymania.