Drugie wcielenie Traffica zadebiutowało w połowie 2001 roku. Poza nazwą i ogólną koncepcją, samochód nie miał nic wspólnego z poprzednikiem, który utrzymał się w ofercie Renault przez równe dwadzieścia lat (1980-2000). Technicznie auto jest bratem bliźniakiem wytwarzanych w tym samym czasie: Opla Vivaro i Nissana Primastar. Najwięcej usterek generuje osprzęt silnika, ale w większości wynikają one z ogromnych przebiegów. Realne często dawno już przekroczyły barierę pół miliona kilometrów. Lepiej zdecydować się na młodsze egzemplarze z wysokoprężnym 2.0 l dCi – motor uchodzi za trwalszy i zdecydowanie mniej problematyczny niż poprzednik – 1.9 l dCi. Oprócz usterek osprzętu (wtryskiwacze, zawór ciśnienia CR, turbosprężarka itd.) trzeba się też przygotować na kapryśna instalację elektryczną.
III (2014-2024)
III generacja popularnego dostawczaka trafiła na rynek w 2014 roku. Gama modelowa obejmuje wersje: furgon, furgon 6-osobowy oraz wersje osobowe. W sumie, uwzględniając różne wersje napędowe i możliwości przewożenia ładunków, do wyboru jest aż 270 konfiguracji auta! Mimo wizualnego pokrewieństwa z poprzednikiem, Trafic III zaprojektowany został od postaw. Nowe w kształtach są m.in pas przedni, drzwi, burty i pas tylny. Przód Trafica upodobnił się do samochodów ciężarowych. W przeciwieństwie do poprzednika Trafic III produkowany jest we francuskiej fabryce w miejscowości Sandouville (wcześniej budową Trafica zajmowały się zakłady w Barcelonie i Luton w Wielkiej Brytanii). Przeniesienie produkcji do Francji kosztowało Renault około 230 mln euro.