Rover 45 to samochód który korzeniami tkwi w połowie lat dziewięćdziesiątych. W 1995 roku na rynku pojawił się Rover 400, który opracowany został przy współpracy z Hondą (wykorzystano m.in. płytę podłogową Hondy Civic). W 1999 roku, przy okazji Londyn Motor Show brytyjski producent postanowił tchnąć w auto nowe życie. Samochód otrzymał wówczas gruntownie przestylizowany przód, zmodernizowane wnętrze (większe fotele) oraz zmienione nastawy zawieszenia. Auto oznaczono zgodnie z nową nomenklaturą Rovera i tak z serii 400 zrodził się model 45.
Do napędu zastosowano znane z innych modeli jednostki napędowe serii K. W przypadku jednostek benzynowych uważać trzeba szczególnie na uszczelkę pod głowicą. Jej przepalenie to, niestety, dość częsta przypadłość. Silniki lubią też nękać wycieki oleju (uszczelniacze wałków rozrządu), układ chłodzenia często bywa nieszczelny. W jednostkach wysokoprężnych na awarie narażone są głównie przepływomierz oraz turbosprężarka. Trzeba się też liczyć z przyspieszonym zużyciem elementów zawieszenia (łączniki stabilizatorów, końcówki drążków kierowniczych). Czasami figle płata elektronika - współpracy odmawiają: immobiliser, układ ABS (czujniki i moduł sterujący) elektrycznie sterowane szyby czy wentylatory.