Saab to bez wątpienie najbardziej „uskrzydlona” samochodowa marka. Firma, która począwszy od 1937 roku wytwarzała w Szwecji samoloty, po Drugiej Wojnie Światowej stanęła w obliczu krachu na rynku powietrznym. Zarząd podjął więc decyzję o uruchomieniu nowej gałęzi produkcji - samochodów. Pierwsze auto sygnowane logiem Saaba powstało w 1949 roku. Firma zapisała się złotymi zgłoskami w historii motoryzacji wielokrotnie zwyciężając w prestiżowych imprezach sportowych, promując nowoczesne rozwiązania techniczne (np. turbosprężarki) czy prowadząc daleko idące badania nad kwestią bezpieczeństwa samochodów. W Polsce marka wciąż uznawana jest za nieco „ekscentryczną”, ma jednak wierne grono zwolenników. Samochody Saaba cieszą się umiarkowaną opinią. Starsze modele, sprzed 1995 roku mają opinię o wiele trwalszych niż ich następcy, ale ceny części zamiennych są wysokie. Auta produkowane po 1995 roku, gdy właścicielem marki był już koncern General Motors, są tańsze w naprawach (unifikacja części m.in z niektórymi modelami Opla), ale zdecydowanie częściej korzystać muszą z usług mechaników. Nie zmienia to jednak faktu, że używany Saab jest z reguły bardzo dobrze wyposażony i zapewnia doskonałe osiągi (większość silników benzynowych wyposażono w turbosprężarki). Takie podejście skutkuje jednak wysokimi kosztami eksploatacji, w których dużą rolę gra wysokie zużycie paliwa.