Skoda
Chociaż większości Polaków Skoda kojarzy się głównie z raczej topornymi pojazdami z okresu PRL, historia tej czeskiej marki sięga 1895 roku, kiedy mechanik Vaclav Laurin i księgowy Vaclav Clement założyli markę Laurin&Clement zajmującą się produkcją motocykli.
Pierwszy samochód wyjechał z ich warsztatu już w 1901 roku. W 1928 roku firma przejęta została przez koncern zbrojeniowy Skoda, który wytwarzał już wówczas luksusowe auta na licencji Hispano Suiza.
Po II wojnie światowej zakłady Skody, które znalazły się w sowieckiej strefie wpływów, kontynuowały produkcję pojazdów. Nawet wówczas auta Skody, na tle innych pojazdów z „demoludów”, wypadały nad wyraz dobrze. Prawdziwy przełom przyszedł jednak w początku lat dziewięćdziesiątych, gdy podobnie, jak hiszpański Seat, marka nawiązała współpracę z niemieckim Volkswagenem. Dzięki transferowi niemieckich technologii samochody Skody szybko zaskarbiły sobie sympatię kupujących. Czechom udało się zachować odrębność stylistyczną, przy wykorzystaniu sprawdzonej techniki niemieckiej.
Takie podejście zaowocowało niewielką awaryjnością oraz niskimi kosztami serwisowania, co sprawiło, że na rynku wtórnym auta Skody cieszą się dużym powodzeniem.