Smart drugiej generacji debiutował w 2007 roku. Auto zachowało charakterystyczny wygląd, jednak bliższe oględziny wskazują, że znaczenie urosło (długość wynosi 269 cm, czyli niemal 20 cm więcej niż w autach pierwszej generacji). Samochód zachował nietypową architekturę (silnik z tyłu, tylny napęd). Skrzynia biegów ma tylko pięć biegów, a zmiany przełożeń następują nieco szybciej niż w starszych samochodach.
Silniki otrzymały większą pojemność, ale wciąż mają tylko trzy cylindry i wspomagane są turbosprężarką.
O awaryjności drugiej generacji smarta wiele powiedzieć nie można - samochody są jeszcze młode i często na gwarancji. Oferta na rynku wtórnym jest dość ograniczona, szczególnie kupno kabrioletu może okazać się zadaniem niewykonalnym.
III (2014-2019)
III generacja modelu zaprezentowana została w 2014 roku. Stylistycznie samochód wyraźnie nawiązuje do poprzednika, ale jest całkowicie nową konstrukcją. Auto ma zaledwie 2,69 m długości, 1,66 m szerokości i 1,55 m wysokości. Jak na samochód miejski przystało, auto jest bardzo zwrotne - średnica zawracania między krawężnikami to zaledwie 6,95 m (między ścianami - 7,30). Rozstaw osi to 1,87 m.
Smart Fortwo, jak sama nazwa wskazuje, przeznaczony jest dla tylko dwóch osób. Za fotelami znajduje się przestrzeń bagażowa o pojemności 260 litrów. Jeśli bagaże załadujemy pod dach, pojemność bagażnika rośnie do 350 litrów, co jest niezłą wartością, jak na stricte miejskie auto.