chceauto.pl
x
Te awarie pochłoną tysiące. Jak ich uniknąć?

Te awarie pochłoną tysiące. Jak ich uniknąć?

Porady i rynek
Redakcja ChceAuto.pl 2018-12-19
Średnie roczne wydatki przeznaczane na utrzymanie samochodu, nie wliczając w nie paliwa, mogą sięgnąć nawet 12 tys. złotych. Jakie awarie samochodu mogą poważnie nadszarpnąć domowy budżet?

Oto lista kilku najpopularniejszych usterek, których usunięcie rzadko kiedy pochłania mniej niż 2 tys. zł. Większość z nich dotyczy, niestety, popularnych jednostek wysokoprężnych, ale usterkowe podzespoły coraz częściej trafiają też dziś do silników benzynowych!

Uszkodzona turbosprężarka

Turbosprężarki są instalowane w coraz większej liczbie aut. Ich zadaniem jest wtłaczanie jak największej, dodatkowej ilości powietrza do komory spalania silnika. Dzięki temu wzrasta moc jednostki napędowej. W porę zauważona usterka turbosprężarki z reguły nadaje się do naprawy, często jednak turbinę trzeba wymienić na nową. Jak dbać o ten element auta? Przede wszystkim nie wolno gasić silnika od razu po zakończeniu szybkiej jazdy, ponieważ może skutkować to różnego rodzaju uszkodzeniami m.in. luzami na łożyskowaniu wirnika, nieszczelnością czy zaolejeniem układu ssącego. Podczas jazdy z zimnym silnikiem należy unikać przekraczania obrotów, przy których turbosprężarka osiąga optymalną prędkość pracy. Zanim uzyskamy maksymalne osiągi, olej silnikowy powinien być rozgrzany (optymalna temperatura pracy tego środka smarnego to 95-105 ⁰C), bo to on odpowiada za smarowanie i chłodzenie tego podzespołu. Dlatego warto postawić na olej silnikowy najwyższej jakości – a także regularnie sprawdzać jego poziom i wymieniać go zgodnie z zaleceniami producenta samochodu.

Najbezpieczniejszym rozwiązaniem w przypadku silników z turbosprężarką jest używanie olejów syntetycznych najwyższej jakości, na przykład Shell Helix Ultra ECT C2/C3 0W-30. Takie produkty cechuje odporność na utlenianie w wysokich temperaturach pracy i zdolność do przeciwdziałania tworzeniu się osadów na najważniejszych częściach turbosprężarki oraz silniku.

Koszt regeneraci najpopularniejszych turbosprężarek waha się między 1 a 2 tys. zł.

Awaria koła dwumasowego
Przyczyny uszkodzenia tego podzespołu zazwyczaj związane są z niewłaściwą eksploatacją samochodu. Na przyspieszenie zużycia koła dwumasowego może wpływać częsta jazda na zbyt niskich obrotach, wadliwa praca układu zapłonowego i wtryskowego czy pozostawianie samochodu na biegu jałowym np. w celu niewyłączania klimatyzacji. Ruszając z miejsca, warto zwrócić uwagę na płynność jazdy, bez zbędnych przyspieszeń, zrywów i tzw. palenia gumy.

Wymiana uszkodzonego koła dwumasowego pochłania najczęściej między 2 a 4 tys. zł. Wysokie koszty biorą się stąd, że element powinno wymieniać się wraz z kompletem sprzęgła.

Kłopotliwe cewki zapłonowe
Do często spotykanych usterek należą także problemy z układem zapłonowym, a zwłaszcza cewkami. Efektem awarii cewki zapłonowej jest przede wszystkim wypadanie zapłonów lub całkowity brak iskry na którymś z cylindrów. Takie usterki zdarzają się szczególnie często w samochodach z instalacjami LPG. Wynika to z tego, że świece zapłonowe przy zasilaniu gazowym wypalają się szybciej niż podczas jazdy na benzynie. Należy jednak zaznaczyć, że zaniedbanie wymiany świec zapłonowych w samochodach zasilanych benzyną również prowadzi do awarii cewek. Na uszkodzenie cewek zapłonowych mogą wskazywać problemy z uruchomieniem jednostki napędowej, szarpanie silnika, spadek mocy czy wyższe zużycie paliwa.

Pojedyncza cewka zapłonowa to najczęściej wydatek między 100 a 500 zł. W wielu autach cewki integrowane są jednak we wspólne "kasety zapłonowe". Koszt wymiany takiego elementu to średnio między 1 a 2 tys. zł.

Niesprawne wtryskiwacze
Awaria tego elementu objawia się przede wszystkim poprzez spadek mocy jednostki napędowej, zwiększenie zużycie paliwa, szarpanie lub specyficzne stukanie silnika. Bywa także tak, że silnik gaśnie po nagrzaniu lub pojawiają się trudności z jego odpaleniem. Najczęstszą przyczyną awarii wtryskiwaczy jest złej jakości paliwo. Dlatego chcąc utrzymać silnik w dobrym stanie, należy tankować na sprawdzonych stacjach, a także regularnie wymieniać filtry i olej silnikowy – zgodnie z zaleceniami producenta danego pojazdu.

Regeneracja najpopularniejszych modeli wtryskiwaczy zamyka się często kwotą 200-500 zł za sztukę. Coraz większa liczba nowoczesnych pojazdów korzysta dziś z wtryskiwaczy piezoelektrycznych a tych nie da się już "tanio" naprawić. W razie awarii pozostaje posiłkowanie się częściami używanymi lub zakup nowego elementu w ASO. Koszty często przekraczają 4 tys. zł za sztukę!


Zobacz także

TUV 2021 najmniej i najbardziej usterkowe auta zdaniem Niemców

TUV 2021 najmniej i najbardziej usterkowe auta zdaniem Niemców 2021-11-24

TUV, czyli Niemieckie Stowarzyszenie Inspekcji Technicznej opublikowało jubileuszowy, 50. juz, raport dotyczący usterkowości pojazdów. Badanie powstało na podstawie 9,6 miliona przeglądów technicznych pojazdów przeprowadzonych w Niemczech w czasie od...

Najlepsze auta wg TUV 2020-11-16

Znamy już wyniki corocznego raportu usterkowości publikowanego przez niemiecki TUV. Między czerwcem 2019 a lipcem 2020 roku w stacjach należących do niemieckiego stowarzyszenia wykonano ponad 8,8 mln obowiązkowych przeglądów technicznych. Które auta...
Najgorsze auta wg TUV

Najgorsze auta wg TUV 2020-11-16

Niemiecki TUV opublikował swój najnowszy raport usterkowości: TUV-Report 2021. Zestawienie powstało w oparciu o ponad 8,8 mln obowiązkowych przeglądów rejestracyjnych dokonanych w niemieckich stacjach TUV pomiędzy lipcem 2019 do czerwcem 2020. Za...
ADAC 2019: najlepsze auta

ADAC 2019: najlepsze auta 2019-05-06

Niemiecki Automobilklub opublikował swój najnowszy raport usterkowości pojazdów. Zestawienie powstaje w oparciu o liczbę interwencji (i wykrytych przy ich okazji usterek) pojazdów pomocy drogowej zwanej w Niemczech tzw. "żółtymi aniołami". Przeszło...
Które auta mają najtrwalsze zawieszenia?

Które auta mają najtrwalsze zawieszenia? 2019-04-24

Polscy mechanicy ocenili trwałość zawieszeń najpopularniejszych w naszym kraju samochodów używanych. Najsłabsze oceny dostały auta francuskie...To kolejna odsłona rankingu trwałości pojazdów przygotowanego przez sieć niezależnych warsztatów...
Elektryka - ranking awaryjności

Elektryka - ranking awaryjności 2019-04-16

Na 4 w 6-stopniowej, szkolnej skali polscy mechanicy ocenili stan układów elektrycznych w samochodach jeżdżących po naszych drogach. To kolejne zestawienie przygotowane na podstawie „Rankingu awaryjności samochodów według polskich mechaników”...

NAJCZĘŚCIEJ POSZUKIWANE

Jesteśmy też na Facebook Nasz kanał na YouTube RSS