Średnie roczne wydatki przeznaczane na utrzymanie samochodu, nie wliczając w nie paliwa, mogą sięgnąć nawet 12 tys. złotych. Jakie awarie samochodu mogą poważnie nadszarpnąć domowy budżet?
Oto lista kilku najpopularniejszych usterek, których usunięcie rzadko kiedy pochłania mniej niż 2 tys. zł. Większość z nich dotyczy, niestety, popularnych jednostek wysokoprężnych, ale usterkowe podzespoły coraz częściej trafiają też dziś do silników benzynowych!
Uszkodzona turbosprężarkaTurbosprężarki są instalowane w coraz większej liczbie aut. Ich zadaniem jest wtłaczanie jak największej, dodatkowej ilości powietrza do komory spalania silnika. Dzięki temu wzrasta moc jednostki napędowej. W porę zauważona usterka turbosprężarki z reguły nadaje się do naprawy, często jednak turbinę trzeba wymienić na nową. Jak dbać o ten element auta? Przede wszystkim nie wolno gasić silnika od razu po zakończeniu szybkiej jazdy, ponieważ może skutkować to różnego rodzaju uszkodzeniami m.in. luzami na łożyskowaniu wirnika, nieszczelnością czy zaolejeniem układu ssącego. Podczas jazdy z zimnym silnikiem należy unikać przekraczania obrotów, przy których turbosprężarka osiąga optymalną prędkość pracy. Zanim uzyskamy maksymalne osiągi, olej silnikowy powinien być rozgrzany (optymalna temperatura pracy tego środka smarnego to 95-105 ⁰C), bo to on odpowiada za smarowanie i chłodzenie tego podzespołu. Dlatego warto postawić na olej silnikowy najwyższej jakości – a także regularnie sprawdzać jego poziom i wymieniać go zgodnie z zaleceniami producenta samochodu.
Najbezpieczniejszym rozwiązaniem w przypadku silników z turbosprężarką jest używanie olejów syntetycznych najwyższej jakości, na przykład Shell Helix Ultra ECT C2/C3 0W-30. Takie produkty cechuje odporność na utlenianie w wysokich temperaturach pracy i zdolność do przeciwdziałania tworzeniu się osadów na najważniejszych częściach turbosprężarki oraz silniku.
Koszt regeneraci najpopularniejszych turbosprężarek waha się między 1 a 2 tys. zł.
Awaria koła dwumasowegoPrzyczyny uszkodzenia tego podzespołu zazwyczaj związane są z niewłaściwą eksploatacją samochodu. Na przyspieszenie zużycia koła dwumasowego może wpływać częsta jazda na zbyt niskich obrotach, wadliwa praca układu zapłonowego i wtryskowego czy pozostawianie samochodu na biegu jałowym np. w celu niewyłączania klimatyzacji. Ruszając z miejsca, warto zwrócić uwagę na płynność jazdy, bez zbędnych przyspieszeń, zrywów i tzw. palenia gumy.
Wymiana uszkodzonego koła dwumasowego pochłania najczęściej między 2 a 4 tys. zł. Wysokie koszty biorą się stąd, że element powinno wymieniać się wraz z kompletem sprzęgła.
Kłopotliwe cewki zapłonoweDo często spotykanych usterek należą także problemy z układem zapłonowym, a zwłaszcza cewkami. Efektem awarii cewki zapłonowej jest przede wszystkim wypadanie zapłonów lub całkowity brak iskry na którymś z cylindrów. Takie usterki zdarzają się szczególnie często w samochodach z instalacjami LPG. Wynika to z tego, że świece zapłonowe przy zasilaniu gazowym wypalają się szybciej niż podczas jazdy na benzynie. Należy jednak zaznaczyć, że zaniedbanie wymiany świec zapłonowych w samochodach zasilanych benzyną również prowadzi do awarii cewek. Na uszkodzenie cewek zapłonowych mogą wskazywać problemy z uruchomieniem jednostki napędowej, szarpanie silnika, spadek mocy czy wyższe zużycie paliwa.
Pojedyncza cewka zapłonowa to najczęściej wydatek między 100 a 500 zł. W wielu autach cewki integrowane są jednak we wspólne "kasety zapłonowe". Koszt wymiany takiego elementu to średnio między 1 a 2 tys. zł.
Niesprawne wtryskiwaczeAwaria tego elementu objawia się przede wszystkim poprzez spadek mocy jednostki napędowej, zwiększenie zużycie paliwa, szarpanie lub specyficzne stukanie silnika. Bywa także tak, że silnik gaśnie po nagrzaniu lub pojawiają się trudności z jego odpaleniem. Najczęstszą przyczyną awarii wtryskiwaczy jest złej jakości paliwo. Dlatego chcąc utrzymać silnik w dobrym stanie, należy tankować na sprawdzonych stacjach, a także regularnie wymieniać filtry i olej silnikowy – zgodnie z zaleceniami producenta danego pojazdu.
Regeneracja najpopularniejszych modeli wtryskiwaczy zamyka się często kwotą 200-500 zł za sztukę. Coraz większa liczba nowoczesnych pojazdów korzysta dziś z wtryskiwaczy piezoelektrycznych a tych nie da się już "tanio" naprawić. W razie awarii pozostaje posiłkowanie się częściami używanymi lub zakup nowego elementu w ASO. Koszty często przekraczają 4 tys. zł za sztukę!