Land Cruiser to jeden z najważniejszych modeli w historii Toyoty. Pierwszy samochód o tej nazwie pojawił się w sprzedaży w 1951 roku. Kolejne generacje były tak udanymi pojazdami, że pozostawały w produkcji (na różnych rynkach) nawet ponad 20 lat stając się synonimem pojazdu terenowego.
W 1985 roku doszło do podziału Land Cruisera na dwie linie modelowe. Japończycy doszli do wniosku, że potrzebują pojazdu nieco bardziej komfortowego niż dotychczas produkowane Land Cruisery. W efekcie pojawiła się generacja oznaczona J70, którą nazwano Prado. Samochód miał słabsze silniki, mosty napędowe z Hiluxa oraz sprężyny śrubowe zamiast resorów piórowych. Pojazd produkowano aż do 1996 roku, gdy pojawiła się kolejna generacja (J90), w USA sprzedawana jako Lexus GX.
W międzyczasie, w 1990 roku pojawiła się generacja oznaczona jako J80, którą produkowano przez 7 lat do 1997 roku. Rok później zaprezentowano serię J100, która w USA sprzedawana była jako Lexus LX. Samochód otrzymał niezależne przednie zawieszenie.
Równolegle do serii J100 produkowana była seria J105. Ten model niemal nie różnił się zewnętrznie, ale miał uboższe wyposażenie, jedynie podstawowe silniki oraz sztywny most (z modelu 80) zamiast niezależnego zawieszenia.
W 2002 roku zaprezentowano generację J120, stanowiącą kontynuację linii Prado. Samochód wciąż oparty był na ramie, przednie zawieszenie było niezależne. Auto, które w USA sprzedawane jest jako Lexus GX, produkowano aż do 2009 roku, gdy zadebiutował nowy model oznaczony J150.
W 2003 roku do produkcji weszła nowa generacja głównej linii modelowej Land Cruisera oznaczona jako J200. W Europie samochód ten (o zupełnie innej stylistyce niż produkowane równolegle J120) sprzedawany jest jako Land Cruiser V8 (w USA - Lexus LX).