chceauto.pl
x

Toyota Mirai 2021

Dostępne silniki

ogniwa wodorowe

FCEV
Toyota Mirai to samochód zasilany wodorem. Pierwsza generacja tego modelu została zaprezentowana pod koniec 2014 roku, rok później auto znalazło się w produkcji.

Auto napędzane jest silnikiem elektrycznym czerpiącym energię ogniw paliwowym. Wodór niezbędny do ich pracy przechowywany jest w specjalnych zbiornikach (wykonanych z włókien węglowych i wzmacnianych włókien sztucznych) pod ciśnieniem około 700 barów.

Prąd uzyskiwany w ogniwach paliwowych przechowywany jest w zespole baterii NiMh. Stąd, za pośrednictwem specjalnego wzmacniacza napięcia i falownika, prąd o napięciu 650 woltów trafia do silnika elektrycznego.

Jednostka napędowa Mirai I legitymowała się mocą 153 KM i osiągała maksymalny moment obrotowy 335 Nm. To wystarcza, by ten rodzinny sedan przyspieszał od 100 km/h w 9 s i osiągał prędkość maksymalną 179 km/h.

Mirai pierwszej generacji była sprzedawana głównie odbiorcom instytucjonalnym, posiadającym stosowną infrastrukturę do tankowania. Przez c sprzedano około 10 tysięcy egzemplarzy tego modelu.

Druga generacja Toyoty Mirai debiutowała w 2019 roku.

Samochód ponownie jest sedanem, ale w stosunku do poprzednika ma mieć o 30 procent większy zasięg. Udało się to osiągnąć poprzez zamontowanie większych zbiorników wodoru, ale również modyfikacje samych ogniw paliwowych.

Zbiorniki są ułożone w literę T. Najdłuższy jest zamocowany pod podłogą, po środku platformy, na osi pojazdu, zaś dwa mniejsze zostały umieszczone poprzecznie pod tylnymi siedzeniami i bagażnikiem. Łącznie mieści się w nich 5,6 kg wodoru, czyli o 1 kg więcej niż w pierwszym modelu. Miejsce ich zamocowania przyczynia się do obniżenia środka ciężkości samochodu.

Toyota Mirai II ma 497,5 cm długości, 188,5 cm szerokości i 147 cm wysokości. Rozstaw osi to 292 cm. Wnętrze, w którym dominuje umieszczony na konsoli środkowej dotykowy ekran o przekątnej 12,3 cala, pomieści pięć osób.

W ogniwach paliwowych użyto polimeru w stanie stałym, tak jak w poprzednim modelu. Zestaw jest mniejszy i użyto w nim mniej ogniw (330 zamiast 370). Mimo to jego maksymalna moc wzrosła ze 114 kW do 134 kW (182 KM). Było to możliwe dzięki większej gęstości mocy, która wzrosła z 3,1 kW/l do 5,4 kW/l (z wyjątkiem krańcowych ogniw). Moment obrotowy wynosi 300 Nm. Samochód rozpędza się do 100 km/h w 9,2 s i może osiągnąć prędkość 175 km/h.

NAJCZĘŚCIEJ POSZUKIWANE

Jesteśmy też na Facebook Nasz kanał na YouTube RSS