Nadwozie Amaroka pierwszej generacji zaprojektował naczelny stylista koncernu - Walter DeSilva. Początkowo - do 2012 roku - produkcją samochodu zajmowała się wyłącznie argentyńska fabryka Volkswagena w Pacheco. W połowie 2012 roku drugą linię montażową uruchomiono w zakładach w Hanowerze.
Samochód oferowany jest w czterech wersjach nadwoziowych i trzech odmianach napędu. Do wyboru są wersja z pojedynczą i podwójną kabiną, "gołe" podwozie przygotowane pod zabudowę i odmiana oznaczona nazwą Spinoffs mogąca zabrać na pokład nawet siedem osób.
Najtańsze wersje oferowane są wyłącznie z napędem na tylną oś. Za dopłatą można wybrać jeden z dwóch rodzajów napędu 4x4 - stały (przewidziany dla ciężkich warunków terenowych) - lub dołączany za pomocą sprzęgła typu Haldex oferujący niezłe możliwości terenowe i oszczędność paliwa na szosie.
Amarok - jak przystało na pojazd do ciężkiej pracy - zbudowany został na solidnej ramie. Ładowność sięga 1,15 tony - auto może też ciągnąć przyczepy o masie całkowitej do 2,8 tony.