Druga generacja Volkswagena Tiguan debiutowała na salonie we Frankfurcie jesienią 2015 roku, a do salonów trafiła wiosną roku następnego.
Volkswagen Tiguan II zbudowany został na modułowej płycie podłogowej MQB. Samochód sporo urósł, nadwozia jest o 6 cm dłuższe i o 3,3 cm szersze niż w autach I generacji. Do tego linia dachu przebiega o 3,3 cm niżej niż dotychczas, co oznacza, że auto ma znacznie bardziej dynamiczny wygląd (wysokość to 163 cm, przy czym chodzi o bazowy model z napędem na przednią oś).
Znacznie, bo aż o 7,7 cm, zwiększono rozstaw osi (do 268 cm), dzięki czemu wnętrze jest znacznie bardziej obszerne, szczególnie na tylnej kanapie. Większa długość nadwozia przełożyła się również na większy bagażnik - jego pojemność to 615 litrów, aż o 145 l więcej niż w I generacji. Dodatkowo w razie potrzeby można złożyć tylną kanapę, wówczas otrzymujemy przestrzeń ładunkową o pojemności 1655 litrów.
Co ważne, mimo wyraźnie większych rozmiarów w ryzach udało się utrzymać masę. Producent deklaruje, że jest ona o 50 kg mniejsza niż wcześniej (samochody w porównywalnych wersjach). Niższa masa przekłada się z kolei na lepsze właściwości jezdne i niższe zużycie paliwa.
Standardowe wyposażenie Tiguana jest bogate i obejmuje m.in. system Front Assist z układem automatycznego hamowania (również przed pieszymi) oraz Lane Assist, który zapobiega niekontrolowanemu opuszczeniu pasa ruchu. Całkowicie nowy jest system infotainment.