W 2010 roku zadebiutowała II generacja Tourana. Chociaż nowy model stylistycznie jest zbliżony do poprzednika, to jest to zupełnie nowa konstrukcja zbudowana na bazie płyty podłogowej Golfa VI. Auta cieszą się dobrą opinią, chociaż zdarzają się im poważne jakościowe wpadki. Problematyczne bywają zwłaszcza benzynowe motory 1,4 l TSI, które cierpią z powodu wyciągających się łańcuchów rozrządu. Z rozwagą trzeba też podchodzić do wysokoprężnych 2,0 l TDI. Chociaż są zdecydowanie trwalsze niż te z poprzednich roczników, wciąż zdarzają im się usterki głowicy. Użytkownicy skarżą się też na kiepską jakość montażu i częste usterki elektroniki.
III (2015-2017)
Trzecia generacja Tourana zadebiutowała w marcu 2015 roku na salonie w Genewie.
Jest to pierwszy van Volkswagen skonstruowany w oparciu o platformę modułową MQB. Dzięki niej auto ma znacznie większy rozstaw osi i bardzo krótkie zwisy nadwozia, które pozwoliły efektywnie wykorzystać pojemność wnętrza.
Mimo większej długości nadwozia i zastosowania wielu systemów z dziedziny bezpieczeństwa oraz komfortu nowy Touran jest o 62 kg lżejszy niż poprzedni model. To - wraz z poprawioną aerodynamiką - przyczyniło się do zmniejszenia zużycia paliwa.
W wyposażeniu seryjnym znajduje się system automatycznego hamowania po kolizji, opcjonalnie dostępny jest także tempomat z automatyczną regulacją odległości od poprzedzającego pojazdu (ACC), system Front Assist z funkcją awaryjnego hamowania w mieście, asystent jazdy w korku, aktywny system ochrony pasażerów, system Side Assist z funkcją ostrzegania o pojazdach nadjeżdżających z boku, jak również system Trailer Assist, ułatwiający manewrowanie autem z przyczepą.
Nowościami w Touranie są ponadto elektryczne otwieranie i zamykanie pokrywy bagażnika, funkcja Easy Open umożliwiająca automatyczne uniesienie pokrywy bagażnika po wykonaniu określonego ruchu stopą, wybór profilu jazdy oraz reflektory w technologii LED.