Volkswagen planuje zbudować w Europie sześć fabryk ogniw akumulatorowych. W miejscowości Salzgitter (Dolna Saksonia) ich produkcja ma rozpocząć się w 2025 r. Fabryka ta będzie produkować ogniwa akumulatorowe do samochodów tzw. segmentu wolumenowego Grupy Volkswagen. Koszt inwestycji to 2 miliardy euro.
W początkowej fazie fabryka ma mieć roczną wydajność 20 gigawatogodzin; na późniejszym etapie planowane jest podwojenie jej do 40 gigawatogodzin.
Zakład w Salzgitter w Dolnej Saksonii pod jednym dachem połączy rozwój, planowanie i kontrolę produkcji, stając się w ten sposób centrum akumulatorów koncernu Volkswagen.
W Hiszpanii i Europie Wschodniej planuje się budowę dodatkowych fabryk. Ich lokalizacje mają zostać ustalone w pierwszej połowie 2022 roku.
Do 2030 roku Volkswagen zamierza otworzyć w Europie dwie kolejne fabryki ogniw akumulatorowych.
Ponadto w Skellefteå na północy Szwecji, przy współpracy ze szwedzkim start-upem – Northvolt AB, w którym Volkswagen ma około 20 procent udziałów zbudowana zostanie kolejna fabryka.
Od 2023 roku zakład ten będzie produkować ogniwa akumulatorowe do samochodów segmentu premium.
W ciągu najbliższych pięciu lat Volkswagen zainwestuje około 52 miliardów euro w rozwój i produkcję nowych aut elektrycznych. Strategia NEW AUTO obejmuje również rozwój nowych obszarów biznesowych: akumulatorów, ładowania i energii.
Ponadto koncern z Wolfsburga tworzy platformy technologiczne, które umożliwiają synergię między markami, w tym modułową platformę podłogową MEB oraz platformę SSP, która zadebiutuje w 2026 roku.
Warto dodać, że Volkswagen powołał europejską firmę (Société Européenne), aby skonsolidować działania w całym łańcuchu wartości, który dotyczy produkcji akumulatorów – od przetwarzania surowców, przez opracowanie zunifikowanego akumulatora dla samochodów całego koncernu, po zarządzanie europejskimi fabrykami.
Zakres działalności firmy obejmie również nowe modele biznesowe oparte na ponownym wykorzystaniu zużytych akumulatorów samochodowych i na recyklingu zawartych w nich cennych surowców.
Grupa VW tworzy w ten sposób struktury dla rozwijającego się biznesu związanego z akumulatorami.
Thomas Schmall, Członek Zarządu ds. technologii w koncernie Volkswagen i Dyrektor Generalny Volkswagen Group Components – tym samym odpowiedzialny za akumulatory, ładowanie i energię, a także za wewnętrzną produkcję komponentów – mówi: „Chcemy oferować klientom mocne, niedrogie i zrównoważone akumulatory, co oznacza, że musimy być aktywni na wszystkich etapach łańcucha wartości, który dotyczy akumulatorów, mających kluczowe znaczenie dla sukcesu. Obecnie łączymy siły w zakładach w Salzgitter, aby zachęcać do innowacji i zapewnić w przyszłości wsparcie najlepszych partnerów dla nowej firmy. Mamy już silny zespół ds. akumulatorów w Salzgitter, składający się z 500 pracowników z 24 krajów i nadal wzmacniamy go na poziomie kierowniczym”.