Firma analityczna Kantar opublikowała cykliczny raport dotyczący stu najpotężniejszych marek świata. To zestawienie firm o największej prognozowanej wartości. Jak na tle konkurencji wypadli producenci z branży motoryzacyjnej?
Wyjaśniamy, że prognozowana wartość to nie odpowiada majątkowi firmy. Chodzi raczej o wycenę jej znaku handlowego, na którą – w ogromnym stopniu – wpływa postrzeganie marki i działania marketingowe. Doskonale widać to właśnie na przykładzie motoryzacji, bo – zdaniem Kantar – marką o największej wartości jest tutaj… Tesla!
Amerykański producent sklasyfikowany został na 47. miejscu ogólnego zestawienia, a wartość firmy oszacowano na 42,6 mld dolarów. O potędze marketingu i PR świadczy chociażby fakt, że w porównaniu do ubiegłego roku wycena Tesli wzrosła o... 245 procent!
W pierwszej setce najpotężniejszych marek znalazło się jeszcze trzech motoryzacyjnych gigantów. Daleko za Teslą (64. pozycja ogólnego zestawienia) uplasowała się Toyota. Jej wartość oszacowano na 26,97 mld dolarów. To o tyle zabawne, że japońska firma jest największym producentem pojazdów na świecie, a Tesla – dla porównania – oscyluje w okolicach niespełna pół miliona wyprodukowanych aut rocznie.
Blisko Toyoty, na 67. miejscu, sklasyfikowano Mercedesa. Wartość firmy spod znaku trójramiennej gwiazdy wyceniono na 25,83 mld dolarów
W pierwszej setce – na miejscu 71. – znalazło się jeszcze BMW. Wartość producenta z Bawarii oszacowano na 24,82 mld dolarów.
Numerem jeden rankingu 2021 Kantar BrandZ została firma Amazon (683,8 mld dolarów) przed Apple (611,9 mld dolarów) i Google (457,9 mld dolarów).