Mija właśnie 25 lat od debiutu kultowego modelu z Monachium. Ćwierć wieku temu, na salonie motoryzacyjnym we Frankfurcie, BMW zaprezentowało nową wówczas serię 8. Samochód, który w krótkim czasie stał się jednym z najbardziej pożądanych pojazdów z Bawarii.
BMW serii 8 typoszeregu E31
Konstruktorzy BMW stanęli przed trudnym zadaniem - opracowaniem auta klasy GT, które mogłoby rywalizować z nową generacją Mercedesa SL - typoszeregiem R129. Podobnie, jak w przypadku Mercedesa, bazą do stworzenia nowego samochodu był największy pojazd z gamy modelowej - produkowana od 1985 roku seria 7 typoszeregu E32. Z tego modelu zapożyczono m.in typowy silnik - benzynowe V12 o mocy 300 KM.
Gotowy pojazd, ochrzczony mianem serii 8 (w nomenklaturze BMW - typoszereg E31), zadebiutował na salonie motoryzacyjnym we Frankfurcie w 1989 roku. Auto przykuwało uwagę charakterystyczną sylwetką w kształcie klina - wrażenie robiły otwierane elektrycznie reflektory i niezwykle "czyste" linie karoserii uzyskane m.in. dzięki rezygnacji ze słupka B i zastosowaniu bezramkowych okien.
BMW serii 8 typoszeregu E31
Na liście wyposażenia BMW serii 8 znalazły się m.in systemy kontroli stabilności i trakcji, czy elektronicznie sterowane amortyzatory o zmiennej sile tłumienia. Auto było jednym z pierwszych na świecie samochodów osobowych wyposażonych w multipleksową instalację elektryczną. Na liście "bajerów" znalazły się m.in. regulowana elektrycznie kolumna kierownicy czy - uchylające się automatycznie po pociągnięciu za klamkę - boczne szyby. To ostatnie rozwiązanie pozwoliło na uzyskanie niezwykle wysokiego poziomu wygłuszenia wnętrza.
Najmocniejsza (w momencie debiutu) wersja - model 850i - przyspieszał do 100 km/h w 6,8 sekundy - prędkość maksymalna była ograniczona elektronicznie do 250 km/h. Najsłabsza odmiana - produkowana wyłącznie w 1992 roku - 830i z benzynowym, ośmiocylindrowym silnikiem 3,0 l o mocy 218 KM, osiągała setkę w 8,5 sekundy od startu. Niezależnie od wersji silnikowej napęd przekazywany był na koła tylnej osi za pośrednictwem sześciostopniowej ręcznej lub czterostopniowej, automatycznej skrzyni biegów.
BMW serii 8 typoszeregu E31
W 1992 roku pojawiła się odmiana 850 CSi przygotowana przez specjalistów z działu Motorsport. Auto napędzane było dwunastocylidrowym silnikiem o pojemności 5,6 litra. Jednostka osiągała moc 380 KM i maksymalny moment obrotowym 550 Nm. Samochód osiągał prędkość 100 km/h w 5,9 s od startu.
Mało kto wie, że samochód przetrwał w ofercie BMW aż do 1999 roku. Łącznie z fabryki w Monachium wyjechało 30 621 egzemplarzy BMW serii 8 typoszeregu E31.