chceauto.pl
x
25 lat Skody i Volkswagena

25 lat Skody i Volkswagena

Porady i rynek
Redakcja ChceAuto.pl 2016-03-29
Jeden z najbardziej udanych mariaży w historii przemysłu motoryzacyjnego właśnie świętuje swoje ćwierćwiecze: 28 marca 1991 roku Czesi i Niemcy podpisali kontrakt, w ramach którego „ŠKODA automobilová akciová společnost” stała się częścią Grupy Volkswagen. Przez kolejne 25 lat czeska marka przeszła transformację z regionalnego przedsiębiorstwa państwowego w dynamicznie rozwijającego się gracza o globalnym zasięgu.

Umowa przejęcia ŠKODY weszła w życie 16 kwietnia 1991 roku i od tego momentu niemiecki partner zainwestował w czeską markę miliardy euro, tworząc w kolejnych latach tysiące nowych miejsc pracy i zwiększając sześciokrotnie produkcję marki do obecnego poziomu ponad miliona samochodów rocznie. Najszersza gama modelowa w historii marki produkowana jest w czternastu lokalizacjach rozłożonych na dwóch kontynentach i oferowana jest na ponad stu rynkach na całym świecie.

Wcielenie ŠKODY do Grupy Volkswagen pozostaje jednym z najbardziej udanych przykładów prywatyzacji państwowego przedsiębiorstwa w Czechosłowacji z początku lat 90. Produkcja marki wynosiła ówcześnie około 200 000 samochodów rocznie. Na ten wynik składały się dwa modele – mająca być wkrótce wycofana seria samochodów z silnikiem za kabiną oraz produkowany od 1987 roku model Favorit, dostępny także jako kombi Forman. Dzisiaj ŠKODA posiada bezprecedensowo rozbudowaną gamę modeli, obejmującą blisko czterdzieści wariantów różniących się między sobą tak bardzo, jak miejski model Citigo i flagowy Superb.

25 lat Skody i Volkswagena
Podpisanie kontraktu w 1991 było zwieńczeniem długiego procesu i niewątpliwie sukcesem inwestora samym w sobie. Zainteresowanie czechosłowacką marką wyrażało wiele koncernów motoryzacyjnych, także Volkswagen, już wtedy największy producent samochodów w Europie. W 1987 roku Petr Hrdlička zaprezentował przedstawicielom marki w Wolfsburgu prototyp przednionapędowego modelu Favorit, który został przez nich dokładnie przeanalizowany.

Czeski rząd podjął decyzję o nawiązaniu strategicznego partnerstwa z Volkswagenem 9 grudnia 1990 roku. Grupa zakupiła początkowo 31% udziałów marki za cenę 620 milionów marek niemieckich. Stopniowo niemiecki inwestor zwiększał swój udział, by w końcu zostać jej wyłącznym właścicielem 30 maja 2000 roku.

25 lat Skody i Volkswagena
Między marcem 1991 a marcem 2016 ŠKODA zainwestowała ponad 300 miliardów czeskich koron (równowartość ok. 47 miliardów złotych) w rozwój nowych modeli, badania i rozwój mocy produkcyjnych. ŠKODA nie tylko buduje swoje samochody w Czechach, ale i samodzielnie je projektuje. Dział rozwoju rozrósł się z sześciuset pracowników wiosną 1991 roku do około dwóch tysięcy wysoko wykwalifikowanych specjalistów zatrudnionych obecnie w Centrum Technologii, Rozwoju i Designu. Infrastruktura produkcyjna, zbudowana początkowo z trzech obiektów w Mladá Boleslav, Kvasinach i Vrchlabí, została całkowicie przeobrażona i dodatkowo wzmocniona nowymi obiektami produkcyjnymi w Chinach, Indiach, Rosji, Kazachstanie, Ukrainie i na Słowacji.

Dziś ŠKODA jest jednym z filarów czeskiej gospodarki: w 2014 roku marka sama wygenerowała 4,5% produktu krajowego brutto i 8% całego czeskiego eksportu. Posiadając około 28 500 pracowników, ŠKODA należy także do największych pracodawców w kraju i regularnie zajmuje czołowe miejsca w plebiscytach na najlepszego pracodawcę.

25 lat Skody i Volkswagena - GALERIA ZDJĘĆ

25 lat Skody i Volkswagena25 lat Skody i Volkswagena25 lat Skody i Volkswagena

Zobacz także

Skoda Octavia Business Edition. Nowość

Skoda Octavia Business Edition. Nowość 2024-09-18

Skoda systematycznie zwiększa gamę wersji wyposażeniowych Octavii. Niespełna miesiąc temu w cennikach pojawiła się wersja najtańsza, czyli Essence oraz najdroższa, czyli RS. Teraz gama poszerza się o wersję limitowaną Business Edition, którą...
Skoda Octavia Essence i RS. Polskie ceny

Skoda Octavia Essence i RS. Polskie ceny 2024-08-24

Skoda Octavia IV debiutowała w 2019 roku, a w lutym 2024 roku została poddana modernizacji. Trzeba zauważyć, że auto ma już solidny staż rynkowy, a jest zaskakująco rzadkim, jak na popularność poprzednich generacji, widokiem na polskich drogach.
Skoda Superb i Kodiaq z nowym napędem plug-in

Skoda Superb i Kodiaq z nowym napędem plug-in 2024-05-26

Samochody elektryczne się nie sprzedają więc Skoda, podobnie jak inni producenci, stawia na napęd hybrydowy typu plug-in. Napęd hybrydowy z możliwością ładowania pojawi się właśnie w Skodzie Kodiaq oraz Superb Combi. To ten sam napęd, który od...
Skoda Octavia po liftingu. Pierwsze zdjęcia

Skoda Octavia po liftingu. Pierwsze zdjęcia 2024-02-14

Skoda Octavia IV generacji debiutowała w 2019 roku i do dziś przetrwała na rynku w formie praktycznie niezmienionej. Ale to już przeszłość, Octavia została wreszcie poddana kuracji odmładzającej.
Skoda Octavia po liftingu. Pierwsze szkice

Skoda Octavia po liftingu. Pierwsze szkice 2024-02-07

Skoda Octavia to jeden z bestsellerów czeskiej marki. Octavia powróciła na rynek w 1996 roku i od tamtej pory z salonów wyjechało ponad 7 milionów egzemplarzy tego modelu. Obecna, czwarta generacja debiutowała w listopadzie 2019 roku, a więc wkroczyła...
Skoda Superb Combi. Polskie ceny

Skoda Superb Combi. Polskie ceny 2024-01-06

Skoda Superb Combi nowej generacji wchodzi na polski rynek. Poznaliśmy ceny tego modelu.Czwarta generacja Superba Combi dostępna jest z napędem hybrydowym miękkim oraz z silnikiem Diesla. W późniejszym terminie do oferty dołączy m.in. napęd typu...

NAJCZĘŚCIEJ POSZUKIWANE

Jesteśmy też na Facebook Nasz kanał na YouTube RSS