Jeden z najbardziej udanych mariaży w historii przemysłu motoryzacyjnego właśnie świętuje swoje ćwierćwiecze: 28 marca 1991 roku Czesi i Niemcy podpisali kontrakt, w ramach którego „ŠKODA automobilová akciová společnost” stała się częścią Grupy Volkswagen. Przez kolejne 25 lat czeska marka przeszła transformację z regionalnego przedsiębiorstwa państwowego w dynamicznie rozwijającego się gracza o globalnym zasięgu.
Umowa przejęcia ŠKODY weszła w życie 16 kwietnia 1991 roku i od tego momentu niemiecki partner zainwestował w czeską markę miliardy euro, tworząc w kolejnych latach tysiące nowych miejsc pracy i zwiększając sześciokrotnie produkcję marki do obecnego poziomu ponad miliona samochodów rocznie. Najszersza gama modelowa w historii marki produkowana jest w czternastu lokalizacjach rozłożonych na dwóch kontynentach i oferowana jest na ponad stu rynkach na całym świecie.
Wcielenie ŠKODY do Grupy Volkswagen pozostaje jednym z najbardziej udanych przykładów prywatyzacji państwowego przedsiębiorstwa w Czechosłowacji z początku lat 90. Produkcja marki wynosiła ówcześnie około 200 000 samochodów rocznie. Na ten wynik składały się dwa modele – mająca być wkrótce wycofana seria samochodów z silnikiem za kabiną oraz produkowany od 1987 roku model Favorit, dostępny także jako kombi Forman. Dzisiaj ŠKODA posiada bezprecedensowo rozbudowaną gamę modeli, obejmującą blisko czterdzieści wariantów różniących się między sobą tak bardzo, jak miejski model Citigo i flagowy Superb.
Podpisanie kontraktu w 1991 było zwieńczeniem długiego procesu i niewątpliwie sukcesem inwestora samym w sobie. Zainteresowanie czechosłowacką marką wyrażało wiele koncernów motoryzacyjnych, także Volkswagen, już wtedy największy producent samochodów w Europie. W 1987 roku Petr Hrdlička zaprezentował przedstawicielom marki w Wolfsburgu prototyp przednionapędowego modelu Favorit, który został przez nich dokładnie przeanalizowany.
Czeski rząd podjął decyzję o nawiązaniu strategicznego partnerstwa z Volkswagenem 9 grudnia 1990 roku. Grupa zakupiła początkowo 31% udziałów marki za cenę 620 milionów marek niemieckich. Stopniowo niemiecki inwestor zwiększał swój udział, by w końcu zostać jej wyłącznym właścicielem 30 maja 2000 roku.
Między marcem 1991 a marcem 2016 ŠKODA zainwestowała ponad 300 miliardów czeskich koron (równowartość ok. 47 miliardów złotych) w rozwój nowych modeli, badania i rozwój mocy produkcyjnych. ŠKODA nie tylko buduje swoje samochody w Czechach, ale i samodzielnie je projektuje. Dział rozwoju rozrósł się z sześciuset pracowników wiosną 1991 roku do około dwóch tysięcy wysoko wykwalifikowanych specjalistów zatrudnionych obecnie w Centrum Technologii, Rozwoju i Designu. Infrastruktura produkcyjna, zbudowana początkowo z trzech obiektów w Mladá Boleslav, Kvasinach i Vrchlabí, została całkowicie przeobrażona i dodatkowo wzmocniona nowymi obiektami produkcyjnymi w Chinach, Indiach, Rosji, Kazachstanie, Ukrainie i na Słowacji.
Dziś ŠKODA jest jednym z filarów czeskiej gospodarki: w 2014 roku marka sama wygenerowała 4,5% produktu krajowego brutto i 8% całego czeskiego eksportu. Posiadając około 28 500 pracowników, ŠKODA należy także do największych pracodawców w kraju i regularnie zajmuje czołowe miejsca w plebiscytach na najlepszego pracodawcę.