Napęd na cztery koła przestał być już domeną samochodów terenowych: dziś coraz częściej doceniają go zwykli kierowcy, szczególnie zimą.
Układy napędu 4x4 dzisiaj coraz chętniej są wybierane także przez kierowców samochodów o miejskim przeznaczeniu. Okazują się dla nich zbawienne na przykład podczas prób wyjechania z zaśnieżonego parkingu bądź jazdy na mokrej nawierzchni.
Skoda Octavia 4x4
Większość z popularnych pojazdów korzysta dziś ze sprzęgła Haldex najnowszej, piątej generacji. Najważniejszą cechą tego rozwiązania jest prostsza i efektywniejsza konstrukcja, która z jednej strony zwiększa niezawodność, a z drugiej pozwala zmniejszyć masę.
Sterowanie tym systemem odbywa się precyzyjnie i szybko dzięki zastosowaniu elektroniki. Domyślnie napęd skupia się na przedniej osi. W sytuacji tego wymagającej moment obrotowy jest płynnie kierowany na tylną oś (za pośrednictwem specjalnej pompy załączającej wielopłytkowe sprzęgło) w sposób niezauważalny dla kierowcy i nienaruszający bezpieczeństwa jazdy. Tego typu rozwiązanie jest wprawdzie mniej efektywne niż stały napęd 4x4, ale w przeciwieństwie do niego pozwala znacznie zredukować zużycie paliwa.
Skoda Octavia 4x4
Sprzęgło Haldex zostało opracowane i jest budowane przez szwedzką firmę o tej samej nazwie, która należy do grona zaledwie kilku światowych pionierów i ekspertów napędu 4x4. Firma rozpoczęła swoją działalność w 1887 roku od budowy zegarów, maszyn do pisania i liczników do taksówek.
Samochody z napędem 4x4 cieszą się obecnie ogromną popularnością. Największy gracz na polskim rynku - czeska Skoda - od 2008 do 2013 roku potroiła liczbę tego rodzaju aut. Tylko w minionym roku firma sprzedała około 60 000 sztuk tej wersji napędowej. W sumie po świecie jeździ już ponad czterysta tysięcy samochodów marki Skoda z napędem na cztery koła. Oprócz układu 4x4 Skoda stosuje również elektroniczną blokadę mechanizmu różnicowego EDS oraz XDS+, pracującą na podstawie danych zbieranych przez czujniki ABS.
Obecnie prawie co piąta sprzedawana na świecie Octavia Combi wyposażona jest w taki napęd, a na niektórych rynkach, jak Szwajcaria czy Norwegia, stanowi ona nawet ponad połowę całkowitej sprzedaży.
Zobacz na filmie, jak działa układ Haldex V generacji: